Weidemann hoftrac

Weidemann 1260LP Hoftrac met Direct Wheel Drive

Datum: 24 november 2021
Laatst bijgewerkt: 24 november 2021
Door: Gert Vreemann
Bij de nieuwe 1250 Hoftrac-wiellader heeft Weidemann vastgehouden aan de bekende LP-kenmerken (Low Position), resulterend in een laag zwaartepunt en een doorrijdhoogte van minder dan twee meter. Verder is de nieuwe machine ten opzichte van de 1240LP flink vernieuwd, onder meer met een nieuwe cabine en het nieuwe Direct Wheel Drive-aandrijfconcept.
Weidemann hoftrac

Meest opvallend is het nieuwe Direct Wheel Drive-aandrijfconcept. Hierbij is de hydromechanische aandrijflijn met assen en cardanaandrijving vervangen door Direct Wheel Drive. Hierbij zijn de vier naafmotoren rechtstreeks op de wielen gemonteerd, zodat elk wiel een eigen hydromotor heeft. Een hogedrukzekering beschermt de naafmotoren hierbij tegen drukpieken, terwijl een nazuigklep tussen de naafmotoren voorkomt dat de buitenste motoren in bochten drooglopen. Dit concept geeft volgens Weidemann minder vermogensverlies en een betere acceleratie en werksouplesse. Verder geeft het meer bodemvrijheid en een hoge stuwkracht. Hierbij is de snelheid traploos regelbaar van 0 tot 20 km/u via een gecombineerd rem-inchpedaal. Verder bezit dit concept een elektrische handrem en een onderhoudsvrije hydraulische lamellenrem.

Weidemann hoftrac

De 2,1-tons Hoftrac LP is uitgerust met een 18,4 kW (25 pk) Stage V-krachtbron zonder uitlaatgasnabehandeling. Het kipvermogen is met achttien procent verhoogd ten opzichte van het vorige model en bedraagt, afhankelijk van de uitrusting, tussen de 800 en 1100 kilo (palletvork, recht). De verbeterde stuurhoek en achteroverbouw zorgen voor een grotere wendbaarheid. De 1260LP is voorzien van P-kinematiek. De standaard laadinrichting heeft een hefhoogte van 2,50 meter bij het bakdraaipunt. Optioneel zijn twee extra laadarmen van 2,70 of 2,90 meter verkrijgbaar.

Weidemann heeft de bestuurdersplaats met standaard achterruit vernieuwd en biedt een nieuwe cabine met vlakke middentunnel aan. Deze beschikt over aanzienlijk meer ruimte, meer bedieningsgemak en meer zicht. De cabine heeft een nieuw interieur met een kleurgeoriënteerd bedieningsconcept en een display voor intuïtieve bediening. De machine heeft standaard twee led-werklampen voor en één achter (1000 lumen). Er is er een werklampenpakket met 2000 lumen verkrijgbaar, evenals verlichting conform StVZO (halogeen) en een zwaailicht (led). Optioneel is voor transport een lastcompensator verkrijgbaar.