Volvo truck op LNG

Volvo Trucks: aantal LNG-trucks in jaar tijd meer dan verdrievoudigd

Datum: 15 januari 2021
Laatst bijgewerkt: 15 januari 2021
Door: Gert Vreemann
Het aantal LNG-trucks is het afgelopen jaar meer dan verdrievoudigd. Dat liet Volvo Trucks weten op de jaarlijkse Nederlandse persconferentie. Meer dan vijftien procent van de verkochte Volvo-trucks is nu een LNG-truck. Het vloeibare aardgas wordt in ons land door steeds meer transportbedrijven met positief resultaat ingezet.
Tanken Volvo truck op LNG

Aan de sterke toename van het aantal LNG-trucks in Nederland liggen volgens Volvo Trucks Nederland twee hoofdredenen ten grondslag. Niet alleen besparen transporteurs met LNG aanzienlijk op hun CO2-uitstoot, ook de meerprijs van een LNG-truck wordt snel terugverdiend dankzij verschillende stimuleringsmaatregelen, zoals een accijnskorting van de Nederlandse overheid, de Duitse Maut-vrijstelling, een subsidie van de provincie Gelderland en MIA-voordeel. Volvo Trucks claimt voor LNG ten opzichte van diesel duidelijke voordelen: twintig tot zelfs honderd procent (met bio-LNG) minder CO2, dezelfde goede rijprestaties als dieseltrucks, hetzelfde onderhoudsinterval als dieseltrucks, voldoende LNG-tankstations in zowel binnen- als buitenland, Maut-vrijstelling tot eind 2023 en ten slotte een stimuleringsmaatregel van de Nederlandse overheid: 18,7 eurocent per kilogram LNG, direct verrekend aan de pomp.

volvo truck op LNG

Van de Kamp Transport uit Druten is één van die transporteurs. Directeur Hans-Jürgen van de Kamp geeft aan per LNG-truck jaarlijks € 18.000 aan Maut te besparen. “Dat is over vijf jaar genomen ongeveer € 90.000. Zo kun je de meerprijs voor een LNG-truck snel terugverdienen”, vertelt Van de Kamp. Ook over het verbruik van de Volvo LNG-truck is hij meer dan tevreden. “De LNG-trucks zijn bij ons zuiniger dan de dieseltrucks. Met een lichte vracht halen we dik 1 op 5 of zelfs hoger. De business case is gewoon positief. Er zit echt een verdienmodel achter”, aldus Van de Kamp

Arjan van Geffen, directeur van A.G. van Geffen Transportbedrijf, onderstreept de ervaringen van Van de Kamp en wijst op de rijprestaties. “Het grootste voordeel van de Volvo-LNG-truck ten opzichte van andere merken is het verbruik”, zegt hij. “Met de Volvo LNG-truck halen we een brandstofverbruik van bijna 1:5. Bovendien schakelt de truck fantastisch.”