Volvo WLO L90

Veel updates Volvo-wielladers

Datum: 7 augustus 2020
Laatst bijgewerkt: 7 augustus 2020
Door: Gert Vreemann
De Volvo-wielladers hebben voor dit seizoen veel updates gekregen. Denk hierbij aan Rimpull control, langere service-intervallen, OptiShift, Agri-powershift, Co-Pilot en het TPMS-bandenspanningscontrolesysteem. Wij vatten de belangrijkste daarvan voor je samen.

Rimpull control is een instelbare trekkrachtregeling voor de eerste versnelling die standaard is op de wielladers L60H tot en met L90H en vanaf heden ook op de L110H en groter. De machinist kan hierbij beschikken over 60, 70, 80, 90 of 100 procent van de trekkracht in de eerste versnelling. Deze functie is via het display instelbaar. Rimpull control is nuttig bij het werken op een losse ondergrond en kan het doorslippen van de wielen vermijden. Via een software-update kunnen de bestaande H-serie-machines hiermee worden uitgerust. 

Voor de wielladers L60H tot en met L350H worden vanaf medio 2020 de service-intervallen voor motorolie en biologisch afbreekbare hydrauliekolie verlengd. Voor de motorolie en het motoroliefilter ging het verversingsinterval van 500 naar 1000 uur bij gebruik van Volvo VDS4.5-motorolie. Eind 2020 zal ook het brandstoffilter naar een vervangingsinterval van 1000 uur gaan. Bij biologisch afbreekbare hydrauliekolie gaat het verversingsinterval van 4000 naar 8000 uur bij gebruik van Volvo Bio-oil af-fabriek, waarbij SMT monstername bij 6000 uur aanbeveelt. Het hydrauliekoliefilter moet om de 2000 uur worden vervangen.  

Volvo

OptiShift 
De Volvo L120H krijgt standaard de OptiShift-transmissie. Dat is een combinatie van een lock-up-functie en RBB (Reverse By Braking). Voor de L110H is OptiShift optioneel verkrijgbaar. De lock-up-functie is beschikbaar voor de kleinere modellen in de klasse van twaalf tot vijftien ton en werkt op dezelfde manier als bij de grotere machines. Voor alle Volvo-wielladers met lock-up-functie geldt dat er vooraf kan worden gekozen in welke versnelling de lock-up inschakelt. 

De Agri-powershift is alleen leverbaar in het Volvo Agri-package op deze wielladers wanneer er voor de lock-up-functie (L60H tot en met L90H) of OptiShift (L110H en L120H) is gekozen. In het Agri-package worden op de wiellader af-fabriek Michelin MegaXBib- of CereXBib- of Trelleborg TM3000-landbouwbanden gemonteerd. Bij de Agri-powershift werkt de lock-up-functie ook automatisch in de eerste versnelling. 

Volvo WLO L70

Co-Pilot standaard 
De Co-Pilot 10-inch-tablet is standaard op de L120H tot en met de L350H en optioneel op de L60H tot en met de L110H. Hierin wordt het beeld van de camera achter en van de radardetectie achter geïntegreerd. Ook is de Operator Coaching-app aanwezig voor de machinist. Deze app helpt de machinist zijn prestaties te verbeteren en hij kan hierin zelf het remgedrag, de gaspedaalreactie en het gebruik van de lock-up-functie zien, alsmede de stationairtijd. Deze vier doelen kan hij afhankelijk van het werk zelf bijstellen en het systeem kan ook aangeven of het niet verstandig is om bijvoorbeeld zaken als de BSS of de lock-up in te schakelen. Ook is er een digitale helpfunctie aanwezig voor de knoppen op de rechter stijl. Als optie kan voor de L110H en groter worden gekozen voor Volvo’s Load Assist-weegsysteem. 

Het TPMS-bandenspanningscontrolesysteem is optioneel leverbaar vanaf de L110H tot en met de L350H. Dit systeem werkt met druksensoren op de ventielen, een ontvanger achter op de cabine en het Volvo Load Assist-weegsysteem. In het Co-Pilot-display worden zaken als bandenspanning en temperatuur weergegeven voor de machinist. De data kan ook worden weergegeven in CareTrack.