Rauch Taxon 25.1 strooier voor gladheidsbestrijding

Rauch Taxon 25.1 voor gladheidbestrijding

Datum: 19 oktober 2020
Laatst bijgewerkt: 19 oktober 2020
Door: Gert Vreemann
Met de Taxon 25.1 breidt Rauch het winterdienstprogramma naar boven toe uit. Deze precisiestrooier combineert een 1500-litertank met een werkbreedte van twee tot acht meter. De Taxon 25.1 is leverbaar met of zonder elektronische strooibreedteverstelling en dataoverdracht.

 Rauch Taxon 25.1 strooier voor gladheidsbestrijding

De Rauch Taxon 25.1 is een in de driepuntsophanging gedragen strooier met aandrijving via de trekkerhydrauliek en besturing via de eigen EcoTron-boordcomputer. De strooier is zo goed te combineren met een frontschuif. De Taxon is uitgerust met automatische dosering via een vijzel, die bestaat uit een tweedelige spoed. Een extra doseerschuif zorgt voor een gelijkmatige dosering. De EcoTron-boordcomputer heeft een hoge-resolutiescherm met nachtmodus. Dat biedt een overzichtelijke controle van het strooiproces en regelt rijsnelheidsafhankelijk automatisch de strooihoeveelheid. Met twee draaiknoppen kunnen de strooihoeveelheid in grammen per vierkante meter en de strooibreedte worden aangepast.

 Rauch Taxon 25.1 voor gladheidbestrijding

Naast de functies van de EcoTron biedt de EcoTron plus bedieningsterminal de mogelijkheid om de elektronische strooibeeldregeling VariSpread aan te sturen. Met Varispread kan de werkbreedte asymmetrisch worden versteld. VariSpread wordt onder meer gebruikt wanneer bijvoorbeeld een straat vanaf één kant moet worden gestrooid. Met Ecotron Plus is het mogelijk om dit strooibeeld via het display in te stellen. Met de RS 232-interface in combinatie met het Fleet-15 GPS-pakket kunnen alle gegevens worden opgeslagen, gedocumenteerd en geanalyseerd. Fleet 15 GPS-telematic legt automatisch routelogboeken vast en maakt het mogelijk om gegevens waar daadwerkelijk is gestrooid precies vast te leggen. Ook zijn de daadwerkelijk arbeidstijd en bedrijfsgegevens te documenteren. Optioneel kan ervoor worden gekozen om achter op de strooier een zwaailicht te monteren, dat vanaf de Ecotron-bedieningsterminal te bedienen is.