
Deutz-Fahr had een gat tussen de 7- en 9-serie. De 7-serie liep door tot 198 kW (250 pk) en de zware 9-serie begon bij 230 kW (290 pk). De nieuwe 8280 TTV zit daar in grootte en gewicht mooi tussenin en overlapt net met het lichtste model van de 9-serie. Een extra model met circa 206 kW (260 pk) zou ook welkom zijn. Met zijn modern vormgegeven neus en wat ‘bully’-achtige dikke motorkap lijkt hij ook sprekend op de 7- en 9-serie. Deutz-Fahr geeft ook aan dat de eigenschappen van beide series zijn samengebracht in de nieuwkomer. Toch is er sprake van een compleet nieuw ontwikkelde trekker.
Nieuwe motor en aandrijflijn

De motor is weliswaar de bekende 6,1-liter-Stage V-Deutz zoals die ook in de 7-serie te vinden is, maar het betreft hier een nieuwe, doorontwikkelde versie met dubbele turbo en een dubbele koeling om de motor onder alle omstandigheden en bij alle belastingen in het gewenste temperatuurbereik te houden. Het koelpakket is mede daarom nieuw ontwikkeld. Het olieverversingsinterval is opgegeven voor 1000 uur.
De transmissie is de bekende TTV-transmissie, maar ook deze is voor deze klasse een nieuw ontwikkelde versie, net als de bijbehorende achteras. Opvallend ten opzichte van de vorige serie is dat de schakeltrap veld/transport van de dubbele planetairschakeling niet bij een vaste snelheid (12 km/u) zit, maar dat de transmissie nu afhankelijk van het motortoerental echt ongemerkt ergens tussen 14 en 23 km/u naadloos overschakelt. De top is net als bij de 7- en 9-serie maximaal 60 km/u, maar naar wens is ook 40 km/u of 50 km/u mogelijk. De transmissie heeft wel een andere overbrengingsverhouding, zodat de maximumsnelheid bij een lager motortoerental wordt bereikt. Bij alle drie versies gebeurt dat met een gereduceerd motortoerental. Zo wordt bij de 40 km/u-versie de top al bereikt bij 1220 motortoeren, bij de 60 km/u bij circa 1800 motortoeren en zit de 50 km/u er met circa 1600 motortoeren tussenin.
Andere rijfuncties

Nieuw is een aparte transmissie/automodus-onafhankelijke gashendel op de armleuning. Hiermee kun je het stationaire toerental instellen, om dat bijvoorbeeld te verhogen voor het werken met zware werktuigen, zodat de motor ook in Autopower-modus niet te ver in toeren zakt bij het inschakelen van het werktuig. Samen met de Ecopower-draaiknop voor de toerentalonderdrukking kun je zo ideaal het minimale toerental en het toerental voor aftakaswerk instellen. Verder rijdt de trekker zoals de bekende TTV-modellen van de 7- en 9-serie en laat hij zich ook zo bedienen.
De 8280 TTV heeft net als de 7- en 9-serie schijfremmen voor meer remkracht (verplicht voor 60 km/u). De nieuwe geveerde vooras kent drie keuzestanden, soft, auto en normaal, en beschikt ook over het Deutz-Fahr-anti-duiksysteem bij plotseling hard remmen. De kaal tien ton wegende trekker is op 710-banden buitenwerks 2,75 meter breed en blijft op de steeds populairder wordende 800-banden binnen de drie meter. De trekker is opgegeven voor elf ton hefkracht en vier ton oplegdruk achter. De fronthef is opgegeven voor 5,4 ton. Achter bevinden zich maximaal vijf dubbelwerkende aansluitingen en aan de voorzijde zijn twee dubbelwerkende hydrauliekaansluitingen plus een DW aansluiting voor de fronthef leverbaar in combinatie met een axiaalpomp met een opbrengst van 120, 160 of 210 liter per minuut. Er is 90 liter hydrauliekolie beschikbaar. Optioneel zijn onder andere hydraulische stabilisatiestangen te bestellen.
Net als de 9-serie is de 8280 TTV desgewenst verkrijgbaar met tweetoerige Duospeed-frontaftakas (1000/1000E-schakeling). Enkel 1000 of 1000E is ook leverbaar. Achter is er uiteraard de bekende drietoerige uitvoering (540E, 1000 en 1000E). In de cabine zit op de zijconsole een nieuwe draaiknop voor de aftakaskeuze.
Uitgebreidere communicatie

In het nieuwe display in de stuurconsole kunnen alle instellingen worden gerealiseerd. Het display in de zijstijl is hiermee vervallen. Verder is er het grote universele terminal. Nieuw is de extra rail voor de montage van de iPad of Iphone boven in de cabine of desgewenst een extra Isobus-terminal. Via XTend kan de bediening worden overgeschakeld op de iPad of tablet. Bij meerdere Isobus-aansluitingen (voor en achter) kan een machine via XTend op de iPad worden bediend. Deutz-Fahr heeft met SR 20 een nieuwe GPS-ontvanger. Deze heeft een aantal nieuwe functies. Zo kan bij verlies van het signaal nog twintig minuten met grote RTK-precisie worden doorgewerkt. Ook zoekt hij automatisch het beste netwerk op. De functie Auto Turn voor keren op de kopakker is erbij gekomen en er zijn tot 200 secties beschikbaar voor sectieschakelingen. Via het CTM-voertuigvolgsysteem kan met de SR 20 het voertuig worden gemonitord en worden geïntegreerd in het totale voertuigmanagement. Uiteraard is de nieuwkomer TIM (Tractor Implement Management) gecertificeerd en geschikt voor Agrirouter.
Fijn voor de machinist zijn de sterke airco en de twee extra uitstroomopeningen in het dashboard en de handige snelbediening op de zijconsole voor de nieuwe audio-installatie. Verdere details vind je op de website van Deutz-Fahr.
We zijn benieuwd welk cumelabedrijf de eerste eigenaar is.