“We hebben het Energy Independent Farm-model ontwikkeld en tonen daarmee aan dat een gesloten kring tussen landbouwproductie en energieopwekking de landbouw CO2-neutraal of zelfs koolstofnegatief kan maken”, zegt Carlo Lambro, Brand President van New Holland. “Dit jaar introduceren we daarin onze op methaan rijdende trekker in het New Holland-aanbod.”
Het eerste geproduceerde exemplaar van deze bijzondere T6 werd in 2019 tijdens de Agritechnica gepresenteerd. De veldtests bevinden zich in de laatste fase en in de eerste helft van het jaar zullen exemplaren van deze trekker worden geleverd aan selecte klanten in Duitsland, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk en de Benelux. De trekker zal aan het eind van het jaar beschikbaar komen voor alle klanten. New Holland ziet hierin grote voordelen voor bedrijven met een eigen biogasinstallatie of die daar terecht kunnen.
Daar komt dit jaar een wijngaardtractor op biomethaan bij, waarvan het prototype gaat draaien bij de Italiaanse Barolo-wijnproducent Fontanafredda. New Holland en FPT Industrial testen op die wijngaarden een nieuwe trekker op biomethaan die is afgeleid van een standaard New Holland TK-model. Hij wordt aangedreven door de nieuwe FPT Industrial F28-motor. Deze 2,8-liter-viercilinder levert een maximum vermogen van 55,1 kW (75 pk). De motor heeft een driewegkatalysator voor de uitlaatgasbehandeling.
In een ander samenwerkingsverband heeft New Holland samen met de Italiaanse werktuigenproducent Nobili een concept ontwikkeld voor de elektrificatie van werktuigen voor wijn- en boomgaarden. Daarbij wordt een New Holland T4.110V gecombineerd met een externe e-Source-generator die voldoet aan de AEF-richtlijnen voor hoogspanning. De generator wordt aangedreven door de aftakas van de trekker en is de enige energiebron die de nieuwe e-Sprayer en e-Mulcher aandrijft.
Tijdens de persconferentie wees New Holland nog wel op zijn eerste H2-trekker, die het bedrijf al in 2006 toonde. Er is echter niet ingegaan op eventuele vervolgplannen. Ook over het initiatief van de opbouw van waterstofinjectie op bestaande diesels, zoals die in Nederland is uitgevoerd bij cumelabedrijf Jos Scholman, is niet gesproken.