Iveco S way shortturn alt BE combi

Iveco S-Way Shorturn als alternatief voor BE combinatie

Datum: 14 oktober 2021
Laatst bijgewerkt: 14 oktober 2021
Door: Gert Vreemann
Inspelend op de nieuwe wetgeving voor het maximumgewicht waarmee met een BE-rijbewijs mag worden gereden, zet Iveco de extra compacte S-Way 360 Shorturn-trekker in de markt als een alternatief voor de traditionele BE-combinaties. Deze trekker combineert een vergelijkbare wendbaarheid als die van de bekende Iveco Daily met een hoog laadvermogen.

Iveco S way short turn

Door de gewijzigde wetgeving is het maximumgewicht waarmee met een BE-rijbewijs mag worden gereden gereduceerd tot zeven ton voor wie na 19 januari 2013 het rijbewijs heeft gehaald. Met het C1E-rijbewijs mag een zwaardere BE-combinatie worden gereden, maar dan is in de praktijk de stap naar een CE-rijbewijs een logische. De beperking die het BE-rijbewijs met zich meebrengt, zorgt ervoor dat onder andere cumelabedrijven straks bij het vervoeren van graafmachines en dergelijke vaak niet meer uitkomen binnen de nieuwe regels van het BE-rijbewijs. Afgezien van een landbouwtrekker is er geen alternatief meer voorhanden. De draaicirkel van een landbouwtrekker met aanhangwagen is groter en bovendien zijn de snelheid en de actieradius beperkt en mag je de snelweg niet op. Om met de Iveco S-Way te mogen rijden, is wel een CE-rijbewijs nodig, maar dat is onvermijdelijk voor wie aan zeven ton totaalgewicht niet voldoende heeft.

Iveco S way shorturn met kisten

De Iveco S-Way 360 Shorturn is voorzien van de compacte AD-dagcabine en een chassis met een wielbasis van slechts drie meter. Dankzij de beglazing rondom is het uitzicht goed, ook bij het achteruit rijden. De trekker kan worden geleverd met luchtvering rondom, maar de ervaring leert dat een luchtgeveerde cabine in combinatie met een paraboolgeveerde vooras voldoende comfort oplevert. Door de extra compacte bouw is de draaicirkel opvallend kort en zelfs zodanig dat deze te vergelijken is met die van de Iveco Daily als trekker. De S-Way Shorturn is uitgerust met de 338 kW (360 pk) sterke FPT Cursor 9-dieselmotor in combinatie met een geautomatiseerde transmissie, een twaalftraps Hi-Tronix. Verder is de S-Way standaard voorzien van ESP, AEBS, LDWS en een heuvelassistent. De S-Way Shorturn wordt door Veldhuizen Wagenbouw voorzien van een opleggerschotel en roestvrijstalen kisten voor het opbergen van allerlei benodigdheden en gereedschappen.