In Zwitserland zullen de komende vijf jaar 1600 Hyundai H2 Xcient-trucks worden geleverd

Hyundai H2 Xcient-waterstoftruck is er

Datum: 9 juli 2020
Laatst bijgewerkt: 29 juli 2020
Door: Gert Vreemann
Hyundai ziet een grote toekomst weggelegd voor waterstof-elektrische aandrijflijnen in het zwaardere transport. Nadat Hyundai in 2012 de allereerste in serie geproduceerde personenauto op waterstof - de Hyundai ix35 Fuel Cell - presenteerde, gaat het nu op grote schaal vrachtwagens op waterstof fabriceren. De eerste daarvan is de Hyundai H2 Xcient.
In Zwitserland zullen de komende vijf jaar 1600 Hyundai H2 Xcient-trucks worden geleverd

Zwitserland heeft de primeur. Daar zullen de komende vijf jaar 1600 Hyundai H2 Xcient-trucks worden geleverd. De eerste tien exemplaren zijn onderweg en arriveren binnenkort in het Alpenland. Deze waterstof-elektrische vrachtwagens zullen onder meer de bevoorrading van grote supermarktketens in Zwitserland voor hun rekening nemen. Een eigen netwerk van vulstations moet ervoor zorgen dat de trucks van waterstof worden voorzien. De Zwitserse overheid subsidieert de waterstofplannen door transporteurs die overschakelen op schoon vervoer fiscale voordelen te bieden. De verwachting van Hyundai is dat de eerste exemplaren binnen enkele jaren ook in Nederland gaan draaien.

Hyundai heeft de waterstoftanks op een slimme manier achter de cabine van de waterstoftruck geplaatst. Hierdoor blijft de laadruimte intact. Twee parallel gemonteerde 95 kW brandstofcellen en zeven waterstofreservoirs met in totaal een opslagcapaciteit van circa 34 kilogram waterstof zorgen voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer. Het tanken van waterstof kost minder dan twintig minuten.

Hyundai heeft de waterstoftanks op een slimme manier achter de cabine van de waterstoftruck geplaatst.

Hyundai Hydrogen Mobility leaset de H2 Xcient-waterstoftrucks aan transport- en logistieke bedrijven. Elke waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagen zorgt voor een reductie van ongeveer 65 ton CO2 per jaar. Het doel is om tegen 2025 zo’n 1600 van dergelijke milieuvriendelijke vrachtwagens op de weg te hebben. Voor de productie van de benodigde groene waterstof zorgt Hydrospider, een joint venture tussen Linde, het waterstofbedrijf H2 Energy en de waterkrachtcentrale bij Gösgen in het Zwitserse Alpiq. De fabriek van Hydrospider zal jaarlijks ongeveer 300 ton waterstof produceren. Naar verwachting kunnen daarmee 50 vrachtwagens of 1700 personenauto’s worden voorzien van milieuvriendelijke waterstof. Om één waterstoftankstation kosteneffectief te maken, zijn volgens Hyundai vijftien vrachtwagens met een brandstofcel nodig.

Schema Hyundai waterstof

Voor de verduurzaming van zijn modellen en de verdere ontwikkeling van innovatieve mobiliteit trekt de Hyundai Motor Group de komende jaren maar liefst 87 miljard dollar uit. Waterstoftechnologie speelt daarin een belangrijke rol. Behalve de productie van waterstof-elektrische personenauto’s als de Hyundai Nexo wil Hyundai brandstofcelsystemen integreren in de transportsector. Hyundai mikt op de levering van 200.000 brandstofcelsystemen per jaar in 2030 en zet in op de productie van 500.000 waterstof-elektrische voertuigen per jaar. Hoewel de H2 Xcient zijn eerste kilometers nog moet afleggen, denkt Hyundai nu al na over nieuwe trucks voor zwaarder werk.