Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Duport demonstreert nieuwe Pöttinger Jumbo 7000-serie opraapwagens

Niet één, maar twee grote stappen vooruit noemt Pöttinger de derde generatie Jumbo-opraapwagens. Naast een beweegbare voorwand is de wagen in zijn geheel nieuw ontwikkeld voor trekkers met vermogens van 147 tot 368 kW (200 tot 500 pk). De nieuwe powerband is een belangrijke troef om de machine te beschermen.
1 juli 2021 3 min leestijd
Nieuwe Pottinger Jumbo opraapwagen op transport
Pottinger Jumbo opraapwagen in de praktijk

Even het filmpje bekijken van de oogst van de eerste snede vogeltjesland in Groningen. Twaalf meter aan het zwad, wat normaal stapvoets gaat, gaat nu op normale laadsnelheid. Daarom werd de hark op vijftien meter gezet. Dat geeft aan wat de nieuwkomer aan kan. Met zijn 2,30 meter brede pick-up, grotere snijrotor en geschiktheid voor 368 kW (500 pk) trekkers is het een beul van een machine. Importeur Duport trekt nu rond met twee democombinaties, compleet met trekker en al. Het gaat daarbij om de Nederlandse standaardgrootte, een veertig kuubs wagen op tandemonderstel met 800/45-26.5-banden met doseerwalsen en een zevenenveertig kuubs wagen op tandem met 800/45R30.5 banden zonder walsen.

Pottinger Jumbo opraapwagen met beweegbare voorwand.

De beweegbare voorwand geeft 4,3 kuub extra laadvolume bij een gelijke wagenlengte. De voorwand werkt ook samen op met de laadautomaat. Er kan worden gekozen uit drie verschillende verdichtingsstanden. In de zware stand kan met de verdichtingsklep volgens Pöttinger tot 400 kilo per kubieke meter worden verdicht, afhankelijk van het drogestofgehalte. Voor inzet als silagewagen is het bovenste deel van de voorwand wegklapbaar. Ook kan de pick-up volgens Pöttinger in tien minuten worden verwijderd voor meer bodemvrijheid en 520 kilo gewichtsbesparing. Op de plek van de pick-up komt dan een dichte plaat. De bodem is voorin de wagen 25 centimeter verlaagd voor beter en met minder weerstand laden en de machine heeft een dertientons dubbele (platte) bodemketting.

Nieuwe aandrijving Pottinger Jumbo opraapwagens.

De aandrijving is vernieuwd. Het belangrijkste verschil is een vooraan direct door de aftakas aangedreven dwarsgeplaatste powerband met eigen gedoseerde inschakeling. Volgens Pöttinger zorgt de powerband voor een dempend effect dat de aandrijving beschermt en voor een soepele inschakeling. Van daaruit worden de rotor en de doseerwalsen aangedreven. De bodemketting wordt rechtstreeks hydraulisch aangedreven via een tweetraps hydrauliekmotor.

Pickup Pottinger Jumbo in actie

De 2,30 meter brede zevenrijige pick-up is voorzien van meelopend gestuurde tast wielen (optioneel wegklapbaar naar achteren) De bekende looprollen achter de pick-up zijn ook weer leverbaar. De opnamesnelheid van de pick-up wordt desgewenst automatisch aangepast aan de rijsnelheid van de trekker, maar kan ook op vaste opraapsnelheid worden gezet. De pick-up heeft een positieregeling die voor een maximale doorvoer van het gewas moet zorgen. De nieuwe snijrotor heeft een diameter van 850 millimeter. Deze is gemaakt van sterker en slijtvaster staal voor een volgens Pöttinger 25 procent langere levensduur. De rotortanden en afstrijkers zijn sterker en sluiten nauwer aan. De rotor wordt (na de powerband) aangedreven via een haakse overbrenging met planetaire eindaandrijving (in de rotor). Hierdoor is er geen slipkoppeling meer nodig in de aftakakas. De slipkoppeling is nu in de aandrijflijn gemonteerd.

Pottinger Jumbo snijmessen

In combinatie met 48 messen met individuele mesbeveiliging is de minimale snijlengte 34 millimeter. De messen zijn wederom omkeerbaar voor dubbel gebruik voordat ze moeten worden geslepen. Ook zijn enkelvoudige messen verkrijgbaar. Net als voorheen is de messenbalk naast de wagen te zwenken om het uitnemen en wisselen van de messen te vereenvoudigen. Het AutoCut-slijpsysteem is ook weer leverbaar.

Pottinger Jumbo lossen op de kuil

De wagen is leverbaar met standaard twee of desgewenst drie doseerwalsen. Deze zijn volgens Pöttinger zo sterk dat er 250 pk vermogen op kan worden gezet en je voor het lossen dus de bodemketting niet iets hoeft terug te draaien. Door de powerbandaandrijving worden de doseerwalsen geleidelijk ingeschakeld. Volgens Pöttinger is de loscapaciteit met ruim dertig procent vergroot en is de wagen in een minuut leeg te draaien.

Pottinger Jumbo opraapwagen op transport

De Jumbo’s zijn leverbaar met hydro-pneumatisch tandem- en tridem-onderstel. De maximale bandenmaat is 800/45-30.5. Hiervoor wordt de bak vijftien centimeter lager gezet door de gele balk aan de bovenkant van de laadbak te verwijderen. Dit om de wagen onder de 4 m doorrijhoogte te houden. Normaal staat de wagen op 800/45R26.5. In Nederland zal het voornamelijk gaan om de veertigkuubs 7380 met hydropneumatisch tandemstel.

Pottinger Jumbo opraapwagen bedieningsscherm

De machinebesturing gebeurt via Power Control, Isobus Terminals Expert 75 of CCI 1200. De Jumbo 7000-serie bestaat uit zes modellen van 38 tot bijna 57 kuub inhoud (DIN). Dit jaar zijn de demo’s via Duport beschikbaar. Pöttinger hoopt de eerste modellen voor het grasseizoen 2022 uit te leveren.

Tags
Techniek & Vakinformatie
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur