DAF nieuwe generatie XF, XG en XG+ 2021 trucks

DAF’s nieuwe generatie XF, XG en XG+ ruimer, langer en zuiniger

Datum: 10 juni 2021
Laatst bijgewerkt: 10 juni 2021
Door: Gert Vreemann
DAF heeft de nieuwe Europese regelgeving benut om trucks langer te maken om de luchtweerstand nog verder te verlagen. Samen met verbeteringen in motor en aandrijflijn geeft dat volgens DAF een tien procent lager brandstofverbruik. De nieuwe cabines zijn ruimer en bieden meer comfort en zicht. De XG komt boven de XF, terwijl de XG+ de luxe versie voor het echte langeafstandswerk is.
DAF XF truck

De Europese Commissie heeft nieuwe regelgeving voor afmetingen en gewichten voor vrachtwagencombinaties in het leven geroepen om grenzen te verleggen als het gaat om de reductie van emissies (CO2) en op het gebied van verkeersveiligheid en chauffeurscomfort. DAF claimt de eerste Europese truckfabrikant te zijn die een nieuwe generatie vrachtwagens met een aerodynamischer vormgeving introduceert waarbij de extra vrijheid die de nieuwe regelgeving biedt is benut. Toch is de neus niet veel langer geworden. DAF geeft aan dat het daar wel mee heeft geëxperimenteerd, maar het bleek dat de aerodynamische voordelen van een (veel) langere neus werden tenietgedaan door het extra gewicht dat ervoor nodig is. Uiteindelijk is DAF uitgekomen op een verlenging van zestien centimeter aan de voorzijde voor een verbeterde aerodynamica. Samen met verbeterde luchtstroom in het motorcompartiment en onder de cabine komt DAF tot een maar liefst negentien procent betere aerodynamica, wat zorgt voor 6,3 procent hogere brandstofefficiency.

Cabine DAF trucks

De nieuwe generatie XF heeft een daarop afgestemde geheel nieuwe cabine gekregen. De cabinevloer staat 75 millimeter lager dan bij de bekende XF Space Cab. In combinatie met een grote voorruit en lagere ruitlijnen resulteert dit in meer direct zicht. Daarvoor is er in het portier van de bijrijderszit een onderruit geplaatst. De nieuwe XF heeft in de cabine een stahoogte van 190 tot 207,5 centimeter, afhankelijk van de positie in de cabine. Naast de XF introduceert DAF de XG en XG+, als nieuwe topsegmentmodellen. De cabines van deze trucks hebben ook nog 33 centimeter extra lengte aan de achterzijde en hogere stahoogtes. Met een inhoud van 12,5 kubieke meter is de DAF XG+ veertien procent groter dan de huidige DAF XF Super Space Cab.

Paccar MX 11 Euro 6 motor voor DAF truck

De nieuwe XF, XG en XG+ zijn uitgerust met nieuwe aandrijflijnen, met nieuwe technologieën voor motor en versnellingsbak en vernieuwingen aan de achteras.

De Paccar MX-11- en MX-13-motoren hebben een 50 tot 100 Nm hoger koppel in de hoogste versnelling (direct drive). De sterkste variant van 390 kW (530 pk) levert nu 2700 Nm in de hoogste versnelling en 2550 Nm in elke versnelling daaronder. Het maximumkoppel is nu al bij alle motor-varianten beschikbaar bij 900 toeren per minuut. Samen zorgen de nieuwe technologieën voor motoren en EAS-systeem voor 2,8 procent winst in brandstofefficiency.

DAF XG+ lange afstandstruck

De DAF XF, XG en XG+ worden standaard uitgerust met een geautomatiseerde ZF TraXion versnellingsbak. Nieuw is dat bij het wegrijden automatisch de ideale versnelling wordt gekozen. ‘Voorspellende’ (predictive) functies zijn uitgebreid en als optie is urge-to-move leverbaar, waarbij het ‘kruipen’ van de truck met het rempedaal te doseren valt. Voor een maximale efficiëntie van de aandrijflijn worden achterassen met gereduceerde olieniveaus toegepast en met nieuwe lagers voor de pignons. Er zijn nieuwe, lichtere wrijvingsarmere remklauwen gemonteerd. Het nieuwe chassis heeft stijvere dwarsbalken. De achterasophanging is voorzien van een nieuwe geometrie. Hierdoor hebben de XG en XG+ een verlengde wielbasis van 4,00 meter. Het eigengewicht van de nieuwe generatie XF 4x2-trekker in de meest gangbare specificatie bedraagt slechts 6912 kilo. Samen met verbeterde rijhulpsystemen komt de totale verhoging van de brandstofefficiency volgens DAF op tien procent. Dat is de grootste stap die DAF ooit op dit vlak maakte.

DAF dashboard nieuwe XF, XG trucks 2021

DAF begint de serieproductie van de geheel nieuwe generatie XF, XG en XG+ in het laatste kwartaal van 2021 met een reeks 4x2- en 6x2-trekkers. DAF heeft zich bij deze introductie geconcentreerd op de voertuigen voor de lange afstand. De andere chassisvarianten volgen later.