In Duitsland zijn de transportafmetingen van grote machines vanwege de strenge ‘Strassenzulassung’ echt een thema. Claas speelt daar maximaal op in met de nieuwe (twaalfrijige) Orbis 9-maisbek, die binnen drie meter inklapt voor transport. Daarbij wordt ook automatisch de transportbeveiliging uitgevouwen, waarmee de bek aan de voor- en zijkanten goed is afgeschermd en waarin bovendien de verlichting is geïntegreerd.
Daarbij klappen ook nog automatisch twee transportwielen onder de maïsbek uit, zodat de vooraslast bij transport van de zwaarste Claas 990-hakselaar onder de 11,5 ton blijft. Bij het uitklappen worden de transportwielen weer ingetrokken en wordt de transportbeveiliging weggeklapt, zonder dat je als chauffeur de cabine uit hoeft om deze af te nemen.
De opbouw van de Orbis 900 is direct afgeleid van de bestaande Orbis 750. Het vijfdelige frame klapt net als de Orbis 750 als een harmonica op en ook de opbouw en ophanging zijn vergelijkbaar. Voor Nederland is dit twaalfrijige voorzetstuk geen groot thema. De als optie verkrijgbare automatische transportbeveiliging, die dus ook op de kleinere Orbis-modellen leverbaar is, is een welkome aanvulling.