agco Core motor

Agco Power Core-motor voor meerdere brandstoffen

Datum: 25 november 2022
Laatst bijgewerkt: 25 november 2022
Door: Gert Vreemann
Ter gelegenheid van het tachtigjarig bestaan komt Agco Power met de compleet nieuw ontwikkelde Agco Power Core-motor. Dit is een nieuwe generatie dieselmotoren met verbeterde prestaties die ook geschikt is voor het draaien op alternatieve brandstoffen, zoals waterstof, ethanol, methanol en biogas. Het eerste exemplaar, de Core75, zit al in de Fendt 700 Gen 7-trekker.
agco Core motor

Officieel is de Agco Power Core-motor gepresenteerd op de Bauma, maar intussen zit die al in de Fendt 700 Vario Gen 7-trekker die eerder dit najaar is gepresenteerd. Het eerste tastbare resultaat van de nieuwe Agco Power Core serie is deze Core75, een 7,5-liter-zescilinder met een vermogen van 223 kW (303 pk) bij 1500 tot 1700 motortoeren. Het maximumkoppel van 1450 Nm wordt bereikt tussen 1200 en 1400 toeren. Agco Power geeft voor deze motor een specifiek verbruik op van 188 g/kWh in het optimale toerenbereik.

agco Core motor 7,5 liter zescilinder

Dat het een echt nieuwe motor betreft, zie je meteen aan de cilinderkop. Hadden de bekende 6,6- en 7,4-liter-zescilindermotoren van Agco Power twee cilinderkoppen, nu is het een kop uit één stuk. Agco Power geeft aan dat de motor compleet nieuw is ontwikkeld en daarmee dus niet vergelijkbaar is met de voorganger, de 7,4-liter-74-versie. Agco Power heeft de eigen dieselmotor verder doorontwikkeld voor naar eigen zeggen de nog steeds belangrijke rol van de dieselmotor, met als doel het verder terugdringen van de emissies. De nieuwkomer is robuuster gebouwd, bevat minder onderdelen en is in inbouw slanker. De robuustere bouw is nodig omdat de toerentallen verder zijn gereduceerd om het maximumkoppel en het maximumvermogen bij lagere motortoerentallen te kunnen leggen om de motor zo efficiënter te maken.

Agco Power

De Core werkt met een elektrisch geregelde waste-gate-turbo en heeft geen EGR-uitlaatgasregeneratie. De uitlaatgasnabehandeling voor de Stage V-norm vindt plaats met de bekende combinatie DOC, DPF en SCR-uitlaatgasnabehandeling. De Core is vrijgegeven voor HVO-brandstof en volgens Agco Power al voorbereid op de toepassing van alternatieve brandstoffen, zoals waterstof, ethanol, methanol en biogas. Ook is de krachtbron voorbereid op een combinatie met elektrische hybride oplossingen. Kari Aaltonen, directeur engineering bij Agco Power, legt uit: “Tegenwoordig is de belangrijkste uitdaging van productontwikkeling om van de fossiele koolstof af te komen, of deze ten minste radicaal te verminderen. De nieuwe motor is compatibel met hernieuwbare brandstoffen zoals HVO, waardoor de uitstoot van broeikasgassen met negentig procent kan worden verminderd.”

Agco Power werkt nu druk aan een viercilindervariant en geeft aan dat er in 2023 meer versies van de Core-motor zullen komen.