Natuurlijk waren er op donderdag wat opstartproblemen. Het publiek stroomde zo massaal toe dat de toegangsweg voor het eerst rood kleurde op Google Maps. Na de spits werd dat gelukkig snel opgelost en werd het vinden van een parkeerplaats een uitdaging. Ondanks voldoende parkeerruimte, moesten verkeersregelaars wennen aan het leiden van iedereen naar de juiste plaats. Dit zal vrijdag en zaterdag met een aangepast toegangsplan ongetwijfeld beter verlopen, wat nodig is gezien het recordaantal van meer dan 21.000 aangevraagde toegangskaarten voor donderdag. Alleen al op donderdag bezochten meer dan 6000 mensen de beurs.
Eenmaal door de toegangspoorten was de stemming meteen opperbest. Het mooie weer, de draaiende machines en het uitgebreide aanbod van machines en diensten voor de cumelasector maakten van de beurs precies het feestje dat het moest zijn. Brede verharde looppaden zorgden ervoor dat iedereen zijn rondje kon maken. Opmerkelijk was dat veel fabrikanten hun nieuws van de Bauma naar Brabant brachten, waardoor terecht gesproken kan worden van een mini-Bauma met draaiende machines, inclusief enkele nieuwe items die voldoen aan specifieke eisen van de Nederlandse markt.
Vandaag en morgen gaat de beurs nog door. Wie nog niet geweest is, kan vandaag tot 18.00 uur terecht en zaterdag vanaf 08.00 uur tot 16.00 uur.

Waterstof/batterij powerbox
Een bijzondere oplossing voor de elektrificatie van bouwplaatsen is te zien bij ELM. Zij hebben een powerbox ontwikkeld met een batterij van 83 kWh en 2 brandstofcellen van elk maximaal 80 kWh. Op deze manier combineren ze elektriciteit en waterstof om altijd te kunnen laden. De gedachte is dat eerst de batterij wordt gebruikt, die op de bouwplaats met elke aansluiting kan worden opgeladen. Als dit niet genoeg is, kunnen de twee brandstofcellen worden bijgeschakeld. Een container met waterstof is dan voldoende om altijd te kunnen laden, waarbij er gedurende 2 uur zelfs maximaal 200 kWh beschikbaar is.

Kleinste draaikantelstuk
Ze stonden niet op de Bauma, maar wel op de TKD: de Denen van Compact Tilt. Het bedrijf richt zich op het bouwen en ontwikkelen van draaikantelstukken voor machines van 0 tot 10 ton. Door dit als uitgangspunt te nemen, zijn ze erin geslaagd om zeer compacte draaikantelstukken te maken, zoals de getoonde versie voor een machine van twee ton, slechts 30 cm hoog en 60 kg zwaar. Door het slanke ontwerp blijft het zicht op de bak ongehinderd, omdat deze nauwelijks breder is dan de giek.

Scheppen maar
Bij binnenkomst op de TKD kunnen bezoekers meteen de spieren losmaken op de stand van Cumela. Daar is de uitdaging om precies 50 kg zand in de kruiwagen te scheppen. Wie daarin slaagt, kan rekenen op een mooie prijs. Voor alle deelnemers is er een zonnebril, die deze dagen goed van pas komt. Op donderdag ging de overwinning naar Jasey van Hees en Reinier Veenstra, die beiden precies 50 kg in de kruiwagen wisten te scheppen.

Robuuste draaikantelstukken
Speciaal voor de bosbouw ontwikkelt SMZ robuuste draaikantelstukken. Dit constructiebedrijf van Cumela-onderneming Scheer uit Zwartewaal heeft hun eigen draaikantelstukken ontworpen, die ook in de bosbouw kunnen en mogen worden gebruikt. Dit is niet het geval bij een aantal grote leveranciers. De cilinders zijn afgeschermd met een behuizing van Hardox staal. Het hele draaikantelstuk is opgebouwd uit dit geharde staal. SMZ onderscheidt zich ook door te werken met hydraulische motoren in plaats van een wormpomp voor het draaien. Nieuw op de beurs zijn de kleinere uitvoeringen voor machines van 2 tot 6 ton.