Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Stille zelfrijder Hardi Arex

Op de komende Agritechnica zal de nieuwe Arex-zelfrijder van Hardi ongetwijfeld veel aandacht trekken. Deze volledig nieuw ontwikkelde veldspuit heeft een opvallende eigenschap: de motor is achterop geplaatst. Volgens Hardi zorgt dit voor een fluisterstille cabine.
1 oktober 2025 2 min leestijd
Hardi zelfrijder
Hardi zelfrijder

De machine, die in Hannover voor het eerst aan het publiek wordt getoond, is beschikbaar met een tankinhoud van 5.000 of 6.000 liter. Klanten kunnen kiezen uit drie verschillende spuitbomen, met werkbreedtes van 18 tot 45 meter. Opvallend is dat Hardi bovendien overstapt op een nieuw kleurenschema: vanaf komend jaar zijn alle machines geel met grijze spuitbomen.

Soepel veren

Uiteraard is ook op de Arex het bekende Twin Force-systeem leverbaar, waarmee de spuit bij hogere snelheden efficiënt kan werken. Nieuw is het Active Ride-veersysteem, waarbij de as in een open frame is opgehangen: met een scharnier aan de ene zijde en een veer aan de andere zijde. Volgens Hardi maakt dit systeem het mogelijk om oneffenheden in het terrein razendsnel op te vangen.

De spuitboom kan worden uitgerust met verschillende typen doppen, waaronder Hardi’s eigen pulse-systeem. Hiermee is elke dop afzonderlijk aan te sturen, bijvoorbeeld voor bochtcorrectie of rij-uitschakeling. Ook pleksgewijze toepassing op basis van taakkaarten uit de cabine behoort tot de mogelijkheden. Het Autofold-systeem zorgt voor volledig automatisch in- en uitvouwen van de spuitboom.

Motor achterop

De Arex wordt aangedreven door een 310 pk sterke Cummins-motor, bewust achterop geplaatst om het motorgeluid in de cabine sterk te reduceren. Hardi maakt gebruik van de bekende Claas-cabine, voorzien van luxe uitrusting, joystickbediening en een overzichtelijke zijconsole.

Voor vullen en bedienen is de complete bedieningsunit herontworpen, met een groot aantal automatische functies zoals automatisch vullen en spoelen. Opvallend detail: een CTS-systeem ontbreekt nog.

Beschikbaarheid

Komend seizoen draait een kleine nulserie mee in de praktijk, waarvan ook een exemplaar in Nederland wordt verwacht. De officiële verkoop start in het najaar van 2026, met levering vanaf 2027. Bijzonder is dat de Arex volledig onafhankelijk van Agrifac is ontwikkeld, ondanks dat beide merken onder hetzelfde moederconcern vallen. Daarmee brengt de groep dit jaar twee nieuwe zelfrijders op de markt.

Tags
Nieuws
Agritechnica 2025
Hardi
Grondig
Toon van der Stok
Toon van der Stok
Hoofdredacteur Grondig