Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Steyr toont prototype Hybrid met E-traction

Steyr presenteerde onlangs op basis van de Steyr 6175 Impuls dit prototype van een Steyr Hybrid-trekker met een elektrische voorasaandrijvingsunit, E-traction genaamd. Hierbij kan 75 kW dieselelektrische aandrijving buiten de CVT om worden ingezet. Het slim combineren van CVT, achterwielaandrijving en elektrische aandrijving geeft daarbij grote voordelen.
7 december 2023 4 min leestijd
Grondig_steyr

Steyr presenteerde op de Agritechnica 2019 al een futuristische hybride-variant. De fabrikant ging door met het concept en ontwikkelde een oplossing die zo op het oog nagenoeg praktijkrijp is. Steyr demonstreerde deze hybride trekker afgelopen maand in Oostenrijk. De basis wordt gevormd door de normale Steyr 6175 Impuls CVT met zijn 132 kW (180 pk) sterke dieselmotor in combinatie met de bekende CVT-aandrijving. De conventionele aangedreven vooras is vervangen door een geheel nieuwe E-traction-voorasunit met daarin het hybride-aggregaat in combinatie met een extra zware vooras met onafhankelijke wielophanging.

Een belangrijk voordeel is dat er met een relatief lichte trekker extra vermogen beschikbaar is via de hybride-unit

Vierwielaandrijving dieselelektrisch

De elektromotoren in de hybride-unit drijven de vooras aan en door inschakeling van de vierwielaandrijving - in dit geval dus de inschakeling van de achterwielaandrijving - kun je geheel dieselelektrisch vierwielaangedreven rijden en versnellen naar 50 km/u. De aandrijving naar de achteras gaat dan buiten de CVT om en die transmissie kan dan worden vrijgezet. De trekker kan op deze elektrische aandrijving puur elektrisch versnellen naar 50 km/u. De E-hybride-unit levert maximaal 75 kW elektrisch vermogen (bij een draaiende dieselmotor). Wanneer er meer dan 75 kW wordt gevraagd, schakelt de CVT bij.

Een belangrijk voordeel van dit hybride-concept is dat er met een relatief lichte trekker (dezelfde 8,8-tons basis-Steyr 6175 Impuls) extra vermogen beschikbaar is via de hybride-unit. De fabrikant geeft maximaal 190 kW (260 pk) als totaal (motor)vermogen op. Het gemonteerde accupakket kan ook nog gedurende vijftien seconden maximaal 50 kW (boost) extra piekvermogen leveren. Voor alle duidelijkheid: met de trekker is buiten de hybride-unit om in principe conventioneel te rijden op de CVT in combinatie met de inschakeling van de vierwielaandrijving.

Intelligente vierwielaandrijving

Belangrijk daarin is de E-traction, die de vooras- en achterasaandrijving afhankelijk van de toepassing en de werkmodus op elkaar afstemt. Het slim benutten van de efficiënte elektrische aandrijving en de splitsing van voor- en achterasaandrijving geven mogelijkheden om het werk efficiënter uit te voeren. Hiervoor heeft de fabrikant een aantal rijstrategieën ontwikkeld. In E-Eco-mode kan bij licht werk en transportwerk met laag motortoerental (1100 toeren, het oplaadtoerental voor de hybride-unit) en met een automatisch optimaal op elkaar afgestemde combinatie van de elektrische aandrijving en de CVT in zijn optimale werkgebied vijf tot tien procent brandstof worden bespaard.

Door de elektrische aandrijving kan de vooras bij uitgeschakelde vierwielaandrijving altijd met de ideale snelheid draaien. Denk daarbij aan het versnellen van de voorwielaandrijving om scherper te kunnen draaien. Steyr geeft daarvoor een vijftien procent kleinere draaicirkel op, wat resulteert in twintig procent sneller draaien op de kopakker. Er is geen voorloop en dat geeft minder bandenslijtage en wringen op het veld en op de weg. Met de E-Shuttling-omkeerschakeling kan bij het constant zuinige lage motortoerental (1100 toeren) op de elektrische aandrijving 41 procent sneller van rijrichting worden gewisseld. Daarmee bespaar je circa vijftien procent brandstof. Voor transportwerk is er het voordeel van extra vermogen met E-boost. Je kunt dan dankzij het extra vermogen volgens Steyr met een zware last 25 procent sneller accelereren en het accupakket daarna bij het afremmen via E-braking weer heel efficiënt opladen en hierbij de rijsnelheid ook fijner regelen. De trekker heeft dankzij E-braking ook een elektrische parkeer/hold-stand. Door bij transportwerk de achteras via de CVT en de vooras elektrisch aan te drijven, is er geen voorloop en kan de as in bochtenwerk de snelheid aanpassen.

Aftakas en rijden losgekoppeld

Een ander belangrijk winstpunt zit hem in de mogelijkheid om de aftakasaandrijving en de rijaandrijving los te koppelen. Bij veldwerk met een laag benodigd trekvermogen (bijvoorbeeld balen persen) kan de trekker puur dieselelektrisch rijden, waarbij de rijsnelheid heel fijn constant wordt gehouden, terwijl de dieselmotor dan rechtstreeks aftakasvermogen levert. Toerenvariaties van de dieselkrachtbron door het gevraagde wisselend aftakasvermogen hebben dan geen invloed op de rijsnelheid.

Een winstpunt zit hem ook in de mogelijkheid om aftakasaandrijving en rijaandrijving los te koppelen

Via de E Torque Vectoring-modus wordt het koppel per as lastafhankelijk actief geregeld via een zogenaamd on demand-vierwielaandrijvingssysteem. Door de achteras via de CVT en de vooras dieselelektrisch aan te drijven, wordt de tractie beter afgestemd op wisselende bodemomstandigheden. Bovendien is er geen voorloop op de voorwielaandrijving en kun je op de kopakker het versnellen van de voorwielaandrijving benutten. Hiermee is volgens Steyr in het veld zes tot acht procent aan efficiëntie te winnen. Daarboven is er nog de mogelijkheid van E-Torque Filling. Hierbij kun je volgens de fabrikant bij zwaar veldwerk dankzij het snel benutten van de elektrische boost die is afgestemd op asbelastingen voor en achter de snelheidsvariatie onder wisselende omstandigheden tot zes procent afvlakken. Daarmee is volgens Steyr ook vijf tot tien procent brandstof te besparen.

Ten slotte is er natuurlijk de mogelijkheid om met maximaal 75 kW elektrisch vermogen werktuigen elektrisch aan te drijven via AEF-elektroaansluitingen. Hier geeft Steyr zelfs mogelijke brandstofbesparingen op tot 34 procent. De trekker rijdt dan conventioneel op de CVT.

De trekker is al behoorlijk productierijp, maar zal op de Agritechnica nog als prototype worden gepresenteerd

Uitbreidingen mogelijk

Het is nog een prototype waarmee Steyr volop aan het testen is. De Oostenrijkse fabrikant geeft nog aan dat het systeem verdere uitbreidingsmogelijkheden kent in hybride-grootte en ook denkbaar is in combinatie met een powershiftbak of als puur elektrische trekker zonder CVT. Verder is dit concept breder uit te rollen naar andere Steyr-trekkerseries. De trekker is al behoorlijk productierijp, maar zal op de Agritechnica nog als prototype worden gepresenteerd. De fabrikant meldt dat het koerst op een marktintroductie op de volgende Agritechnica-beurs in 2025.

Tags
Techniek & Vakinformatie
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur