Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Steyr presenteert concept waterstoftrekker

FCtrac, zo noemt Steyr zijn kersverse waterstoftrekker. Dit concept is door Steyr ontwikkeld in samenwerking met de Technische Universiteit Wenen. De basis wordt gevormd door een Steyr 4140 Expert CVT. De motor heeft hierin plaatsgemaakt voor een brandstofcel en een bijbehorend accupakket plus elektrische aandrijving. De brandstoftanks liggen op het dak. Er wordt bio-waterstof toegepast, gewonnen uit houtsnippers.
3 juli 2024 1 min leestijd
steyr fctrac waterstoftrekker
steyr fctrac waterstoftrekker

Steyr spreekt over een concept, maar het geheel ziet er behoorlijk uitgerijpt uit. De brandstofcel-unit in de FCtrac levert met 95 kW (130 pk) hetzelfde vermogen als de dieselmotor in de Steyr 4140 Expert CVT. De brandstofcel is onder de motorkap geplaatst, samen met de elektrische aandrijving van de CVT. Het 14-kWh-accupakket voor de tussenopslag van stroom en het opvangen van vermogenspieken en -dalen zit op de plek van de brandstoftank. De vier waterstoftanks met een inhoud van 310 liter liggen op het cabinedak. Daardoor is de trekker 42 centimeter hoger geworden. 

steyr fctrac waterstoftrekker

De trekker is met een gewicht van 7250 kilo ongeveer twintig procent zwaarder geworden. Volgens Steyr kan de trekker een halve dag licht werk verrichten.

Onderdeel van het project is dat de waterstof wordt geproduceerd uit houtsnippers, die hiervoor worden verwerkt in een warmtekrachtcentrale. De snippers worden verwarmd tot 800 graden waardoor een gasmengsel ontstaat waaruit de waterstof wordt gewonnen. Steyr geeft aan dat veertien tot vijftien kilo droge massa snippers een hoeveelheid waterstof oplevert die overeenkomt met 3,5 liter dieselolie.

Tags
Techniek & Vakinformatie
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur