

Steyr spreekt over een concept, maar het geheel ziet er behoorlijk uitgerijpt uit. De brandstofcel-unit in de FCtrac levert met 95 kW (130 pk) hetzelfde vermogen als de dieselmotor in de Steyr 4140 Expert CVT. De brandstofcel is onder de motorkap geplaatst, samen met de elektrische aandrijving van de CVT. Het 14-kWh-accupakket voor de tussenopslag van stroom en het opvangen van vermogenspieken en -dalen zit op de plek van de brandstoftank. De vier waterstoftanks met een inhoud van 310 liter liggen op het cabinedak. Daardoor is de trekker 42 centimeter hoger geworden.

De trekker is met een gewicht van 7250 kilo ongeveer twintig procent zwaarder geworden. Volgens Steyr kan de trekker een halve dag licht werk verrichten.
Onderdeel van het project is dat de waterstof wordt geproduceerd uit houtsnippers, die hiervoor worden verwerkt in een warmtekrachtcentrale. De snippers worden verwarmd tot 800 graden waardoor een gasmengsel ontstaat waaruit de waterstof wordt gewonnen. Steyr geeft aan dat veertien tot vijftien kilo droge massa snippers een hoeveelheid waterstof oplevert die overeenkomt met 3,5 liter dieselolie.