01 541A0614

Smal op de weg, groot in capaciteit

Datum: 4 januari 2023
Laatst bijgewerkt: 4 januari 2023
Op de pas gehouden Franse beurs Sima introduceerde Agrifac een nieuwe spuitmachine: De Agrifac Condor Vanguard. Het is een zelfrijder met een 6000-litertank. Daar was ruimte voor in de Agrifac-line-up en in de markt. We zagen een van de eerste twee machines bij de fabriek in Steenwijk.

De Condor heeft een maximale tankgrootte van 5000 liter en de grote Condor Endurance heeft 8000 liter tankinhoud. 6000 liter is wereldwijd een populair segment. In Noord-Amerika, een markt van toenemend belang voor Agrifac, is het een ideale maat voor het spuiten van een quarter. Dat is daar een gangbare oppervlaktemaat van 800 bij 800 meter, precies een kwart vierkante mijl. Als je daar 80 tot 100 liter per hectare spuit, kom je met 6000 liter net over. In de hele wereld wordt de meest geschikte tijd om te spuiten steeds kleiner en dan heb je een machine nodig met capaciteit. Die heb je met 6000 liter aan boord duidelijk meer dan met 5000 liter.

De Condor zal in Nederland wel een belangrijke machine blijven. De Vanguard past niet meer op 150 centimeter spoorbreedte en een deel van de Nederlandse klanten wil dat wel graag. Daarnaast is er op de Vanguard niet veel ruimte om middel mee te nemen en ook daar willen niet alle Nederlandse klanten van af. De verwachting van Agrifac is wel dat vijftien tot vijfentwintig procent van de Nederlandse Condor-klanten op termijn zal overstappen op een Vanguard.

Grotere banden

De Condor loopt ook in Nederland tegen zijn grenzen aan. Daarbij gaat het niet alleen om capaciteit. Het gaat ook om de banden die er kunnen worden gemonteerd. De grootste 480-banden kunnen weliswaar worden gemonteerd onder de Condor, maar dan wordt de machine behoorlijk beperkt in spoorbreedte en vooral stuuruitslag en daarmee de wendbaarheid. Zonder deze beperkingen is de maximale hoogte van een te monteren 480-band 206 centimeter. Onder de Vanguard passen 480-banden met een diameter van 219 centimeter, bijvoorbeeld de maat 480/95R50. Met grote banden is de Vanguard wendbaarder dan de Condor, door de restricties in de stuuruitslag van die laatste.

Een belangrijke limiet van de Condor zijn de afmetingen op de weg. De Vanguard heeft, ook met brede bomen, een transportbreedte van 2,55 meter. De markt in Frankrijk vraagt hier al om, maar Agrifac verwacht dat deze limiet in veel meer Europese landen gaat gelden. Om binnen deze breedte te kunnen bouwen, is het onderstel versmald. Natuurlijk heeft Agrifac wel het bewezen Stabilo Plus-principe overeind gehouden. De machine heeft geen assen, maar per kant zijn de wielen aan een draagbalk bevestigd. In het midden zijn deze balken met elkaar verbonden met een verstelbare verbinding. De spuitmachine is gebouwd op een subframe. Dit staat met vier veerpoten op het onderstel. Het is vanwege een hoger gewicht wel groter gedimensioneerd. Om voldoende ruimte te winnen voor de grotere tank is de luchtvering met de hydraulische dempers vernieuwd en veranderd.

Onder de Vanguard passen 480-banden met een diameter van 219 centimeter, bijvoorbeeld 480/95R50

Cummins-krachtbron

De machine is langer dan de Condor en korter dan de Endurance. De Vanguard heeft een wielbasis van 3,60 meter, de Condor 3,10 meter en de Endurance 4,00 meter. De totale lengte bedraagt met de breedste bomen 11,25 meter. De hoogte ligt tussen 3,80 en 3,96 meter, afhankelijk van de banden. Het gewicht van de Vanguard komt leeg op ongeveer dertien ton. De gewichtsverdeling komt nu weer mooi uit op 50/50, zowel vol als leeg.

Voor de aandrijving gebruikt Agrifac weer een Cummins-krachtbron. Deze gebruikt de fabrikant al sinds 2018 in de Endurance en sinds vorig jaar ook in de Condor V. De 6,7-liter-zescilinder is goed voor 212 kW (288 pk). De hydrauliek is grotendeels van Linde, inclusief de rijmotoren. De chauffeur zit ook bij de Vanguard weer in een Claas-cabine. In 2018 was Agrifac bezig om zelf een cabine te ontwikkelen en het heeft zich voor de Vanguard ook wel weer breed georiƫnteerd, maar het kwam toch weer uit bij de Claas X10-cabine. In die cabine beschikt de chauffeur over de EcoTronicPlus-bediening, die heel overzichtelijk is.

De vulspoelbak is voorbereid op het nieuwe CTS-vulsysteem voor contactloos vullen

Bekende spuittechniek

Wat spuittechniek betreft is op de Vanguard alles mogelijk wat op de Condor ook mogelijk is. Bijna alles dan, want de boombreedte gaat niet tot 55, maar tot 49 meter. Ook is de vierdelige boom niet leverbaar op de Vanguard. Dit is beide gedaan om de transportbreedte binnen de 2,55 meter te houden. Agrifac monteert Hypro-centrifugaalpompen voor zowel het vullen als het spuiten. Deze pompen zijn zelfaanzuigend gemaakt. Het leidingwerk is net als op de andere machines zo kort mogelijk gehouden, waardoor de machine bijna geen restvloeistof heeft. De vulspoelbak is voorbereid op CTS, het contactloos vullen. Uiteraard is ook het HighTechAirPlus-systeem met luchtvloeistofdoppen leverbaar, net als het AirFlowPlus-systeem van luchtondersteuning. StrictSprayPlus is ook een optie. Dit is het systeem van Pulse Width Modulation, waarbij de doppen met een variabele frequentie tot maximaal 100 Hz kunnen openen en sluiten. De afgifte is hiermee regelbaar, zonder dat druppelgrootte en spuitdruk veranderen. Hiermee is de afgifte per dop regelbaar.

Nog dit jaar gaat de Vanguard in productie. Behalve de standaarduitvoering is er ook een Wide Track-uitvoering. Standaard is de spoorbreedte verstelbaar tussen 1,80 en 2,55 meter, bij de Wide Track is dit tussen 2,25 en 300 meter. Voor volgend jaar staat de introductie van de High Clearance en de Mountain Master in de planning.