

Met het volledig nieuwe motorplatform voor Euro 6-voertuigen, met vermogens van 309 tot 412 kW (420 tot 560 pk), belooft Scania’s aandrijflijn een brandstofbesparing van gemiddeld acht procent in het langeafstandsvervoer. Alle motoren kunnen ook op HVO-brandstof lopen en van twee motoren kan een FAME-biodieselversie worden besteld. Er komen nog meer versies voor markten buiten Europa en voor biogasoplossingen. De nieuwe aandrijflijn omvat ook nieuwe versnellingsbakken en assen en een premium-service: Scania ProCare. Deze dienst is voor klanten die op zoek zijn naar honderd procent geplande uptime.

Scania investeerde meer dan twee miljard euro om naar eigen zeggen zo Scania’s leidende positie veilig te stellen. Naast de nieuwe motoren zijn er ook updates doorgevoerd aan de chassis, frames, assen en tanks. Scania introduceert verder een optie voor digitale achteruitkijkspiegels, voor meer veiligheid.
“Bij Scania gaan we verder op de ingeslagen weg om onze klanten een breed scala aan duurzame oplossingen te bieden”, aldus Alexander Vlaskamp, Scania’s Executive Vice President en Head of Sales and Marketing. “Het aandeel duurzame biobrandstoffen en elektrische voertuigen zal de komende jaren sterk toenemen, maar voor ons dagelijks leven zijn we allemaal nog steeds afhankelijk van combimotoren. Dit is precies waarom Scania’s nieuwe motor zo belangrijk is, omdat deze zal bijdragen aan een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot voor de rest van dit decennium.”