
Het bedrijf meldt over het afgelopen jaar - met de nadruk op het vierde kwartaal - dermate veel orders geboekt te hebben dat de orderboeken meer dan vol zijn. Deze orders worden nu eerst weggewerkt, terwijl de productievolumes, vanwege uitdagingen in de supply chain, onder druk staan. De verkoop van elektrische trucks blijft voorlopig wel doorgaan, evenals de tweedehands handel.
Ten tijde van het afkondigen van deze maatregel, half maart, konden de even daarvoor bestelde dieseltrucks dit jaar al niet meer worden uitgeleverd. Op zijn vroegst wordt dat begin 2023 en de levertijden kunnen volgens Scania incidenteel oplopen tot wel twintig maanden. Dat brengt voor de truckbouwer grote onzekerheden over de inkoopprijs van componenten en tussentijds veranderende levertijden met zich mee. De crisis in Oekraïne versterkt die onzekerheid.

Scania kan daardoor naar eigen zeggen momenteel geen realistische offertes uitbrengen met daarop een goede prijs en levertijd. Scania noemt die situatie onrealistisch en onwerkbaar voor de klanten en heeft daarom voor deze drastische, maar wel heldere maatregel gekozen. Scania hoopt de komende zes maanden de levertijden terug te dringen en tegen die tijd beter zicht te hebben op de marktsituatie om dan realistische offertes uit te kunnen brengen. De Zweedse fabrikant verwacht dat er tegen het einde van het jaar een oplossing is gevonden voor de tekorten aan met name halfgeleiders. Overigens is Scania niet de enige truckfabrikant die kampt met lange levertijden. Ook in de landbouw en het grondverzet horen we vergelijkbare problemen met levertijden, het afgeven van reële prijzen of inruilprijzen en het vinden van oplossingen om de levertijden te overbruggen.