
“Deze motor opent nieuwe mogelijkheden voor energie-efficiënt en kosteneffectief transport. Hij is lichter, efficiënter en flexibeler, maar behoudt de kracht en betrouwbaarheid waar Scania om bekend staat”, aldus Ayyoob Zarmehri, Product Manager Truck Sales en Marketing bij de Zweedse fabrikant. De elfliter-Super-motor is beschikbaar in drie vermogensvarianten: 257 kW (350 pk) en 1800 Nm, 287 kW (390 pk) en 2000 Nm en 316 kW (430 pk) en 2200 Nm. Hij voldoet aan de emissienormen Euro 4, 5 en 6.

De nieuwe motor is uitgerust met Scania’s eigen nokkenasverstelling voor variabele kleptiming, wat realtime thermisch motormanagement en een verbeterde verbranding mogelijk maakt. Dit wordt gecombineerd met nieuwe motorsoftware en balansastechnologie voor minder trillingen, en een krachtige motorrem die tot 344 kW levert via het Scania Variable Valve Brake-systeem (VVB). Dit alles draagt bij aan een soepeler en comfortabeler rijervaring. Scania’s gepatenteerde turbo dosing-systeem verbetert daarnaast het AdBlue-verbruik en verhoogt de algehele efficiëntie van de motor. De onderhoudsintervallen zijn tot dertig procent langer dan bij Scania’s negenlitermotoren bij gebruik van LDF-5-motorolie. De Super 11 is geschikt voor zowel HVO als FAME.
Scania ziet een breed toepassingsgebied voor de nieuwkomer, van stadsdistributie tot regionaal transport, voor een breed scala aan transporttoepassingen. Naast algemeen vervoer met name kipper- en bulktransport, brandstof- en volumetransport, huisvuilinzameling en geconditioneerd vervoer, haakarmvoertuigen en bakwagens met kraan, bergingsvoertuigen en brandweerwagens.