
Scania presenteerde de generatie volledig elektrische vrachtwagens voor regionaal gebruik voor het eerst in juni 2022 en heeft inmiddels een solide orderportefeuille opgebouwd. De productie gaat nu van start in het Zweedse Södertälje voor vrachtwagens met R- en S-cabines met 400 of 450 kW motorvermogen. Scania’s aanbod van volledig elektrische voertuigen breidt zich snel uit. Zowel het bereik als het opladen vormt volgens Scania geen belemmering meer en het vermogen is dat met tot 450 kW volgens Scania ook zeker niet.
Voor de nieuwe generatie volledig elektrische vrachtwagens voor regionaal transport geeft Scania bruto treingewichten op tot 64 ton en het bereik is maximaal 390 kilometer. Het laadvermogen is maximaal 375 kW en het hoogste vermogen - 400 of 450 kW (544 of 612 pk) - is aanzienlijk hoger dan dat van de meeste conventionele vrachtwagens.

Scania’s nieuwste elektrische trucks worden aangeboden als bakwagens en als trekkers en met cabines uit zowel de R- als de S-serie. De actieradius zal zoals gewoonlijk variëren, maar een kipper van 27 ton met zes batterijen kan volgens Scania tot zo’n 350 kilometer afleggen tussen elke laadbeurt. Een uur opladen voegt dan 270 kilometer bereik toe. Het vereist geen oplaadpunten met 350 kW voor het bereiken van redelijke oplaadtijden: een lader van 130 kW voegt in één uur tijd een bereik van 100 kilometer toe voor een vrachtwagen met een verbruik van 1,3 kWh/km. Scania is nu bezig met het uitbreiden van het aanbod voor andere voertuigcategorieën, zoals distributietrucks en lichte kipwagens.
Een van de belangrijkste voordelen van de batterijen van Scania is hun laadkarakteristiek. In tegenstelling tot veel andere batterijpakketten kunnen die van Scania herhaaldelijk tot honderd procent worden opgeladen zonder dat dit van invloed is op hun levensduur. Ook hebben ze een rechte laadcurve, wat betekent dat ze altijd opladen met dezelfde snelheid, of ze nu bijna vol of bijna leeg zijn. Zo’n rechte laadcurve geeft voorspelbare laadtijden.

Eerder dit jaar werd Scania Charging Access gepresenteerd. Scania biedt toegang tot een Europees laadnetwerk in twaalf landen, met laadpunten gerangschikt naar geschiktheid voor vrachtwagens. De klant ontvangt één geconsolideerde factuur van Scania, onafhankelijk van wie de laadpunten in het netwerk exploiteert. Het bezit van ten minste één Scania is de enige vereiste. Scania Charging Access heeft geen aanmeldings- of maandelijkse kosten. De klant betaalt alleen een voorspelbare prijs bij gebruik van de dienst. Alle laadpunten in het Europese netwerk worden handmatig beoordeeld door Scania. Het resultaat - dus hoe geschikt ze zijn voor vrachtwagens en bussen - en de beschikbaarheid kunnen worden gefilterd in de Scania Driver-app of in My Scania. Hoewel het huidige netwerk voor vrachtwagens en bussen om te beginnen nog beperkt is, voorziet Scania een snelle groei.
“De interesse in volledig elektrische oplossingen is onmeetbaar, want potentiële klanten zijn er overal”, zegt Fredrik Allard, Senior Vice President en Head of E-mobility bij Scania. “Het feit dat sommigen voorzichtig zijn en zich beperken tot het bestellen van een paar vrachtwagens voor hun wagenpark is begrijpelijk, omdat ze eerst ervaring willen opdoen. Met ons groeiende portfolio en een groeiende infrastructuur ligt Scania’s doel echter binnen handbereik: dat elektrische vrachtwagens tegen 2030 vijftig procent uitmaken van het totale verkochte volume in Europa.”