scania hybrid wide spread met e pto

Scania P360 Plug-in Hybrid met elektrische kipper en kraan dankzij e-PTO

Datum: 27 oktober 2022
Laatst bijgewerkt: 28 oktober 2022
Door: Gert Vreemann
Van Werven uit Oldebroek heeft deze nieuwe Scania P360 Plug-in Hybrid in gebruik genomen. Deze duurzame Scania kan niet alleen emissieloos en fluisterstil rijden, ook kunnen de Palfinger Epsilon-autolaadkraan en de kipper volledig elektrisch werken dankzij een e-PTO-aansluiting met een eigen accupakket.
scania hybrid wide spread met e pto

De Scania P360 Plug-in Hybrid is een oplossing waarmee de actieradius en de inzetmogelijkheden van een Euro 6-diesel worden gecombineerd met emissieloos transport waar dat gewenst is. De Scania kan rond de zestig kilometer volledig elektrisch rijden. Daarna begint het bij een kipper met kraan echter pas, want juist in de binnenstad wordt de autolaadkraan veelvuldig gebruikt.

scania hybrid wide spread met e pto

De door HSE in Vaassen opgebouwde Scania is voorzien van een Palfinger Epsilon Q170295 PR-autolaadkraan en een tweezijdige Palfinger-kipperopbouw. Beide worden met een door HSE in eigen huis ontwikkelde ePTO aangedreven, waardoor ook het werken met de kraan en het kippen elektrisch kunnen plaatsvinden. Daarvoor zijn aan weerszijden van het chassis tussen de achterassen 20 kWh-accu’s aangebracht, waardoor er in totaal 40 kWh aan accu’s aanwezig is. Dat werd mogelijk doordat het chassis door Veldhuizen Trucks is voorzien van een wide-spread-achterasconstructie. Dat zorgt in dit geval niet alleen voor extra laadvermogen, maar dus ook voor ruimte voor die accupakketten. Overigens is die positie van de accu’s geen must. Doordat HSE gebruikmaakt van lithium-ijzerfosfaataccu’s kunnen deze pakketten ook horizontaal worden gemonteerd. Daardoor zijn er meerdere posities mogelijk. Bijkomend voordeel van deze accu’s is dat dit type minder brandgevaarlijk is dan de veelgebruikte NMC-accu’s. De accu’s leveren de stroom voor de e-PTO, die zorgt voor de benodigde hydraulische druk in het systeem. Overigens is het gehele ePTO-systeem geïsoleerd, waardoor het volledig onafhankelijk van de truck werkt. Bijkomend voordeel is dat dit systeem dus op elke truck past, ongeacht het merk.

oplaadpunt e krane scania hybride

Het laden van de accu’s van de ePTO kan door een driefasen-krachtstroomaansluiting van 380 volt en zestien ampère. Doordat het systeem met 11 kW per uur kan laden, bedraagt de oplaadtijd tussen de vier en vijf uur. Daarnaast is het laden met een huisaansluiting van 220 volt en zestien ampère ook mogelijk. De continuïteit komt nooit in gevaar, want zodra de accu’s leeg zijn, neemt de dieselmotor met PTO het werk probleemloos over. Net als bij de Scania P360 Plug-in Hybrid dus, want ook de Scania-techniek is zodanig ontworpen dat de dieselmotor het automatisch overneemt zodra de stroom opraakt. HSE levert de accu en ePTO ook aan andere truckopbouwers als plug and play-set. Het bedrijf verzorgt in dat geval het programmeren van de set.