scania industrie motoren

Scania lanceert nieuw platform voor lijnmotoren

Datum: 20 oktober 2022
Laatst bijgewerkt: 20 oktober 2022
Door: Gert Vreemann
Met een hoog specifiek vermogen, een aanzienlijk langere levensduur en een belangrijke verlaging van de CO2-uitstoot claimt Scania voor de volgende generatie industrie-lijnmotoren een nieuwe norm in brandstofefficiëntie neer te zetten. De fabrikant geeft zeven procent verbetering van het brandstofverbruik op ten opzichte van de huidige generatie.
scania industrie motoren

Na tien jaar innovatie en engineering is Scania’s nieuwe motorplatform klaar. “Dit is onze zuinigste motor ooit, met meer koppel, meer vermogen en een tot vijftig procent langere levensduur van de basismotor. Een game-changer voor de toepassing van motoren”, zegt Joel Granath, Senior Vice President en hoofd Power Solutions van Scania. Het verbeterde verbrandingsproces, de verminderde interne wrijving en de verbeterde efficiëntie van de turbocompressor hebben allemaal een positief effect op het brandstofverbruik. Voor de dertienlitermotor betekent dit een tot zeven procent lager brandstofverbruik ten opzichte van de huidige generatie bij hetzelfde vermogen. Dat komt neer op vier liter brandstofbesparing per draaiuur bij volle belasting.

scania motor

Enkele van de nieuwe ontwerpkenmerken zijn een efficiëntere koeling, een stijver motorblok en cilinderkop en een robuustere distributie met een optimale sterkte van de tandwielen.

De dertienlitermotor heeft een vermogensbereik van 368 kW tot 450 kW (500 tot 612 pk) en levert tot elf procent meer vermogen en 21 procent meer koppel dan de huidige generatie. De elflitermotor heeft een vermogensbereik van 202 kW tot 368 kW (275 tot 500 pk).

Scania onderbouwt deze ontwikkeling helder. Zolang er nog verbrandingsmotoren worden gebruikt, moet het effect ervan op het klimaat worden verkleind. Dit motorplatform heeft de prestaties en de betrouwbaarheid die klanten van Scania gewend zijn, maar met een extra verlaging van de CO2-uitstoot. “We willen een duurzamere toekomst mogelijk maken en de leidende positie die we in trucks en bussen hebben, breidt zich nu uit naar motoren voor industriële toepassingen”, aldus Granath. De motor voldoet ook aan de eisen van de veranderende wetgeving en is geschikt voor biodieselmengsels en HVO.