
De werkplaatsen in Zwolle en het Belgische Drongen zijn zelfs EV-Battery-gecertificeerd, het hoogste niveau van certificering. Hiermee ligt de Scania-dealerorganisatie in de Benelux volledig op schema om haar klanten mee te kunnen nemen in de transitie naar emissieloos transport. De 22 werkplaatsen in Benelux die gecertificeerd zijn als EV-Specialist zijn voor Nederland Veghel, Utrecht, Oosterhout, Tilburg, Eindhoven, Groningen, Deurningen, Drachten (Rinsma), Amsterdam, Nijkerk, Tiel (Gerritse), Waddinxveen, Nijmegen, Hoogvliet, Arnhem en de Central Delivery Workshop in Zwolle. Zoals gemeld zijn de vestigingen Zwolle en Drongen zelfs EV-Battery-gecertificeerd. In de komende periode blijft Scania Benelux de certificeringen verder uitbreiden.
Nico van Hauwermeiren, Director Services Benelux, legt uit: “Scania wil graag een leidende rol blijven spelen in de verduurzaming van transport. Het maakt daarbij niet uit of de voertuigen op diesel, gas, biogas, e-fuels zoals HVO 100 of elektriciteit rijden.”

Voor wat betreft alle typen elektrische voertuigen werkt Scania voor de certificering met drie verschillende typen werkplaatsen:
- EV-Basic: deze werkplaatsen mogen alleen de werkzaamheden uitvoeren aan de mechanische en 24V-systemen, maar niet aan het high voltage-systeem.
- EV-Specialist: deze werkplaatsen mogen alles wat EV-Basic mag, met daarbij het werken aan het high voltage-systeem wanneer dat spanningsloos is verklaard.
- EV-Battery: deze werkplaatsen mogen alles wat een EV-Specialist mag plus het werken aan het high voltage-systeem onder spanning, indien er specifieke procedures van de constructeur beschikbaar zijn
Scania nam onlangs een nieuwe batterijfabriek en een nieuwe assemblagelijn voor elektrische trucks in gebruik. Op deze assemblagelijn startte Scania al meteen de productie van elektrische trucks voor zware toepassingen tot een GVW van 64 ton. Hiermee is het Zweedse merk klaar voor een emissieloze toekomst en kan het voor vrijwel elke toepassing een battery electric vehicle produceren. Scania’s volgende generatie volledig elektrische vrachtwagens is opgegeven voor bruto treingewichten tot 64 ton en een bereik van 390 kilometer, de laadcapaciteit is maximaal 375 kW en het hoogste vermogen - 400 of 450 kW (circa 610 pk) - is aanzienlijk hoger dan dat van de krachtigste dertienlitermotor.