Samasz XDF

SaMasz komt met nieuwe maaier met Isobus en dubbele-rotorhark

Datum: 23 juli 2024
Laatst bijgewerkt: 24 juli 2024
SaMasz brengt een nieuwe frontschijvenmaaier en een vlindermaaier met Isobus-besturing op de markt. Het gaat om de XDF 301/351 SH in de fronthef en de KDD 911/941 STH achter de trekker. Daarnaast komt de Poolse fabrikant met een dubbele-rotorhark, de Z2-960.

In de video zie je de machines in actie tijdens de demonstaties begin juni bij de fabriek in Polen. Dit als onderdeel van het feest rondom het veertigjarig jubileum van het merk. Was je van 9 tot en met 15 november 2023 op de Agritechnica in Hannover? Dan kon je alvast een eerste blik werpen op deze nieuwe machines.

Hoogtesensor en bodemdruk verminderen

De XDF 301/351 SH-frontmaaier beschikt over een PerfectCut-schijvenmaaibalk en een Safe Gear-systeem. De 301 heeft zeven maaischijven en veertien messen, terwijl de 351 acht maaischijven en zestien messen heeft. De machines vragen minimaal een vermogen van respectievelijk 58 kW (79 pk) en 79 kW (108 pk), bij een werkcapaciteit van vier hectare per uur. De maaiers kunnen een breedte aan van 3,00 tot 3,50 meter. Dat levert een zwadbreedte op van 1,00 tot 1,40 meter voor de 301 en van 1,40 tot 2,40 meter voor de 351.

Om de maaiers gebruiksvriendelijker te maken, voerde SaMasz een aantal vernieuwingen door. Zo kun je vanuit de trekker gemakkelijk aanpassingen doen om zo te zorgen dat de maaier nog beter de bodem volgt. Verder heeft de machine een hoogtesensor en een systeem om de bodemdruk te ontlasten.

Beter afstellen

Tijdens de demonstratie combineerde de machinefabrikant de XDF-frontmaaier met een KDD 911 STH-vlindermaaier. Dat levert het voordeel op dat er drie zwaden per werkgang ontstaan. Sowieso kan de KDD goed samenwerken met een frontmaaier. Deze maaier is uitgerust met afvoerbanden, waardoor je de keuze hebt om de volledige maaibreedte op één zwad af te leggen. Een en ander wordt gecombineerd met een regeling door middel van Isobus. In Nederland zijn de maaiers met afvoerbanden sterk in opkomst. Het voordeel van deze methode is dat je minder vaak door het land hoeft te rijden, wat schoner voer oplevert. Je kunt ook een maaier bestellen zonder transportband.

De maaier komt met een aantal handigheidjes. Zo heeft hij een lamp die je ervan af kunt halen en als extra licht kunt gebruiken en ook is er ruimte voor een gereedschapskist. Verder maakt SaMasz gebruik van Kennfixx-snelkoppelingen.

De 911 en 941 wegen 4.000 kilo. Beide gebruiken zestien maaischijven en 32 messen. De werkbreedte ligt bij de 911 op 9,10 meter bij een transporthoogte van 3,90 meter. Deze machine vraagt een vermogen van147 kW (200 pk). De 941 heeft een werkbreedte van 9,40 meter, bij een transporthoogte van 3,95 meter. De machine vraagt een vermogen van 162 kW (220 pk). De 911 heeft minder ruimte tussen de maaiers en daardoor meer overlap met de frontmaaier. Dit is speciaal bedoeld voor het maaien in heuvelachtige gebieden.

Z2-960-hark

Een tweede machine die SaMasz demonstreerde, was de Z2-960. Deze dubbele-rotorhark met een variabele werkbreedte van 8,80 tot 9,60 meter kun je inklappen tot een transporthoogte van 3,95 meter. Per rotor telt de hark vijftien armen, waarvan de tanden eenvoudig los te halen zijn. Om een transporthoogte onder vier meter te bereiken, hebben de ontwerpers een systeem ontwikkeld om van elke rotor drie tandarmen eenvoudig te kunnen inklappen. De minimale vermogensbehoefte is 52 kW (70 pk).

Ook hier heeft de machinebouwer rekening gehouden met gebruiksgemak. Zo komt de Kennfixx-snelkoppeling ook hier terug. Daarnaast heeft de hark een geforceerd stuursysteem, wat betekent dat de machine het trekkerspoor volgt. Het chassis per rotor bestaat uit vier wielen met banden in de maat 16/6.50. Tijdens de demonstratie liet de hark zien de bodem goed te volgen. De demomachine was uitgerust met het optionele zeswielige onderstel met de grotere wielen met 18/8.50-8-banden. De hark wist goed raad met een grote hoeveelheid gras. De Z2-960 kan al worden besteld.