Ronnie Degen

Ronnie Degen: "Verzamel goede mensen en ga het doen!"

Datum: 13 januari 2023
Laatst bijgewerkt: 13 januari 2023
"Verzamel goede mensen om je heen en ga het doen", die boodschap deelde Zwarte Cross organisator Ronnie Degen in zijn presentatie op de Cumela Jongeren en Inspiratiedagen 2023 met de leden. Daarmee sluit Degen aan op de boodschap die de leden een dag eerder meekregen bij Kooiker Zuigtechniek.
Bus Jovink en de voederbietels

"Voor de tweede editie van de Zwarte Cross in 1997 wilden wij graag een limousine", zegt Ronnie Degen, medeoprichter van de Zwarte Cross. "En we hadden de bus van Jovink en de Voederbietels, dus wij dachten: 'dan gaan we die toch ruilen voor een Limousine'. Dus wij met de bus op pad om te gaan ruilen, maar toen bleek dat we nog geen 500 gulden voor de bus konden krijgen. Tja wat nu? Wat we toen hebben gedaan is duizend lootjes van 5 gulden verkopen en je kunt wel raden wat de prijs was..." Een sprekend voorbeeld van Degen over een manier waarop hij en zijn vrienden toch wisten te bereiken wat ze wilden. 

tijdlijn, Zwarte Cross, Ronnie Degen, 2023

Wat doe je nu?
Het is maar één van de voorbeelden die Degen deelde met de leden van Cumela. Elke volgende editie van de Zwarte Cross bracht weer nieuwe ideeën met zich mee en daarmee de uitdaging om het echt te gaan doen. Soms onverwacht, zoals het terrein in recordtempo opbouwen na de windhoos in 2010. Iets waar ook de cumelasector aan bijdroeg. Andere verwacht, omdat de ideeën "vaak iets over het randje zijn en nog vaker ver over het randje". 

Zo ook in 2009. Toen wilde de mannen achter de Zwarte Cross graag een recordhoge schans voor de motor. Eerder wilde de steigerbouwer daar niet in meegaan, alleen toen kwam er een nieuwe steigerbouwer. "En de wens bestond nog steeds, dus wij dachten we vragen het nog een keer. Die partij raadpleegde zijn netwerk en toen was er toch iemand die een plan hiervoor kon maken." Dat was echter pas stap een.

Degen praat verder: "Wij hadden van te voren afgesproken hoeveel het mocht kosten, de prijs op de offerte lag daaronder, dus ik tekende meteen. Wat de vraag opleverde: Wat doe je nu? Tekenen, wij willen die schans. Ze hadden niet verwacht dat we met het bedrag akkoord gingen en toen moesten ze de uiteindelijk 72 meter hoge schans echt gaan bouwen. Daar zat veel meer staal in dan begroot, waarmee de kosten ook hoger lagen, maar daar zijn we uitgekomen." Flexibiliteit, creativiteit en vooral de juiste mensen vinden om je te helpen zorgden er elke keer weer voor dat de doelen gehaald werden.  

Ronnie Degen, Zwarte Cross

Ondernemen en uitdagingen 
Hoe belangrijk de juiste mensen zijn blijkt uit het verhaal van Degen en uit wat Kooiker een dag eerder vertelde. Toen gingen de leden op bezoek bij Kooiker Zuigtechniek. Ook daar zagen ze wat je kunt bereiken door steeds de goede mensen aan te trekken. Door die mensen slaagde Klaas Kooiker erin om het bedrijf wat hij in 2004 begon uit te bouwen tot De Kooiker Groep zoals die nu is. 

Bij dit alles hoort loslaten en vertrouwen hebben in je mensen. Of soms gewoon denken het is geen ramp als het niet lukt. Degen illustreert dat met een voorbeeld: "Tijdens de periode van coronamaatregelen begonnen we met het aanbieden van festivalpakketten. We hebben niemand ontslagen en zo konden we toch iets doen. Ikzelf dacht: 'daar verkopen we er geen 1.000 van' en heb daar ook op ingezet in een weddenschap. De mensen om mij heen zeiden er is vraag naar. Die weddenschap heb ik verloren. We verkochten er ongeveer 7.000." 

Nieuwe markten aanboren
Tijdens zijn presentatie hield Degen het vooral luchtig. "Maar ook wij hebben te maken met de overheid", zegt Degen. Ze hebben er zelfs in zoverre mee te maken dat 1,5 fte binnen het bedrijf zich fulltime bezighoudt met overheid en regelgeving. "Om bijvoorbeeld aan voldoende stikstofruimte te komen kijken we naar koeien die we over kunnen nemen." Die uitdaging komt bovenop de zoektocht naar personeel en materiaal. "Wat helpt is goede banden onderhouden met bijvoorbeeld de provincie. Die kunnen jou dan weer helpen als je hulp nodig hebt. 

Als hem gevraagd wordt welke tip hij meegeeft aan ondernemers zegt hij: "Wat ik ze vooral mee wil geven is: Laat je niet uit het veld slaan. Blijf ondernemen en zoek naar nieuwe markten." Soms moet je dan iets geks doen om een doel te bereiken, zoals in juni maïs van het veld halen, waardoor zoiets als een Zwarte Cross kon ontstaan en groeien tot wat het nu is.    

Facebook Ronnie