vf band

VF-banden tonen hun nut

Datum: 17 september 2021
Laatst bijgewerkt: 17 september 2021
Door: Toon van der Stok
VF-banden kunnen een duidelijke verlaging van de bodemdruk geven. Maar niet altijd bleek ook tijdens een studiedag van het Belgische ILVO op de proefboerderij Limburger Hof van Bayer in Belgie. Alleen als de omstandigheden kritisch zijn, is er een duidelijk effect. Maar blijft de vraag of je dan wel het veld in moet.
bijeenkomst

Voor het Belgische onderzoeksinstituut ILVO was de groeiende populariteit van de VF-banden reden voor een speciale demodag. Vooral bedoeld om boeren, loonwerkers en studenten te laten zien wat de voordelen zijn van deze relatief nieuwe bandentechnologie. Al is deze inmiddels ook al meer dan 10 jaar oud. Maar vooral nu er ook aanhangerbanden komen met deze technologie lijkt deze een brede toepassing te krijgen omdat dan een hele combinatie op een lagere druk het veld in kan.

Wat het effect is van de VF-technologie met banden op een lagere druk en een groter bandoppervlak op de grond was te zien in de profielkuil die Michelin had gegraven. Daarin wordt zand gebracht met daartussen laagjes zwarte aarde. Na aanleg wordt er met een combinatie overheen gereden en daarna wordt de helft weer weggraven. In de kuil is dan precies te zien wat het effect is van berijding op onbewerkte grond; de bovenste laag wordt flink ingeduwd, maar naar onderen toe vlakt dit af. Bij de combinatie op VF-banden stopt de verdichting ongeveer op de ploegzool. Vaak toch al de wat verdichte laag die voor draagvermogen zorgt.

bodem vf band

Insporing onder VF-band

bodemprofiel gewone band

Insporing onder gewone band

vf band

Uitwangen VF band

Op bovenstaande foto's is te zien dat een VF-band op  onbewerkte grond al op 30 cm nauwelijks meer vervorming van de bodem geeft.

De ploegzool is op veel gronden de zogenaamde verdichte laag. Te veel verdichting betekent dat hier de wortelgroei wordt belemmerd. Hoe groot deze verdichting zou mogen zijn is voer voor discussie. Ideaal lijkt een onverdichte laag, aan de andere kant geeft een enigszins verdichte laag ook steun op het moment dat omstandigheden slecht zijn. Waarbij duidelijk is dat wortels zich niet door een klein verdichting laten remmen. Dat was te zien op de stand van het ILVO, waar zelfs in een zwaar verdichte laag, nog wortels te zien waren. Daar was de verdichting duidelijk te veel, maar waar dat ophoudt is onbekend.

Proeven die zij deden met de penetrometer lieten wel zien dat het onder gunstige omstandigheden weinig uitmaakt met wat je over het veld rijdt. Of het nu een zelfrijder is of een trekker met mesttank, de bandensoort maakt weinig verschil. Dat verandert pas als het wat natter is, dan blijkt wel dat een VF-band duidelijk voordelen heeft. Waarbij het ook weer een voordeel is om zo min mogelijk door een spoor te rijden. De trekker met tank zonder VF scoort dan duidelijk het minste.

Hoe groot het verschil is in oppervlak tussen de twee bandensoorten was te zien bij Alliance. Zij hadden een kipper met twee verschillende soorten banden over het demoveld laten rijden. Rechts een gewone band en links de VF. In het spoor zie je dan duidelijk dat de oppervlakte flink groter wordt en dat de insporing fors minder is. In dit geval stonden de banden op een druk van 4,0 bar wat de gewoonte is bij de oudere banden en 0,9 bij de VF-banden. Deze laatste wangde enorm uit. Te veel om er mee over de weg te kunnen, want dat kan ook niet bij de gehanteerde druk. Dan zou je om veilig te kunnen rijden naar ongeveer 1,6 bar moeten. Alliance verwacht dat dit onder normale veldomstandigheden in de herfst voldoende is om verdichting tegen te gaan. In de bodem neemt de druk dan af tot ongeveer 1,2 bar ter hoogte van de ploegzool. Dat moet de bodem volgens hen kunnen hebben.

Insporing gewone band

Rijspoor gewone band

Insporing VF-band

insporing VF-band

Op bovenstaande foto's is het verschil in insporing te zie zien tussen boven een gewone band en onder een VF-band. Gemeten is dit verschil ongeveer 4 cm.

In het laatste station dat de deelnemers aan konden toen stond Tonnies van de Veen van Bridgestone. Hij gaf de bezoekers een masterclass, bodemdruk, bandvolume en werking in de grond. De kern van zijn boodschap was helder. Wil je geen schade, dan moet je met grote banden en liefst halfvolle karren het veld in gaan als het gewoon vochtig is. Maar dan moet je ook de druk verlagen naar het passende niveau anders helpt verlaging van het gewicht ook niet. Hij wees ook op de noodzaak om banden passend bij het gewicht en de belasting te gebruiken. “Als je een VF-band hebt die op 12 ton is berekend en je hebt bij het zaaien een combinatie van 4 ton dan bereik je niet wat je wilt. Want die band plat dan onvoldoende af en dus krijg je juist op de contactvlakken meer druk. Het gaat bij banden dus altijd om de juiste combinatie. Pas als je dat in de gaten houdt, kun je banden echt goed inzetten.