

De Unimog maakt deel uit van het WaVe-project, een initiatief van het Duitse ministerie van Economische Zaken en Klimaat waaraan achttien partners vanuit de industrie en de wetenschap deelnemen. Het project is in juli 2021 gestart. Daarin heeft specialist Keyou allereerst de waterstofverbrandingsmotor gebouwd met alles wat daarbij komt kijken. Afgelopen najaar zijn de testen op de proefbank succesvol afgerond. Afgelopen winter is deze motor ingebouwd, inclusief brandstoftanks en de bijkomende regelingen. Inmiddels zijn de eerste proefritten afgelegd en worden er met de combinatie praktijktesten uitgevoerd.

Het doel van het project WaVe is te testen in hoeverre een conventionele dieselmotor kan worden vervangen door een exemplaar dat op waterstof loopt. Daarin speelt sterk mee dat deze oplossing volgens de fabrikant voor de Unimog een goed alternatief is voor brandstofceloplossingen of pure elektrische aandrijving in combinatie met accupakketten, omdat de laatstgenoemde meer inbouwruimte vragen. Bij de Unimog als veelzijdige werktuigdrager is er relatief weinig inbouwruimte beschikbaar om de grote diversiteit aan producten en oplossingen te kunnen blijven opbouwen.
Daimler Trucks geeft aan dat het in zijn strategie om op termijn (na 2039) voor markten als Europa alleen nog klimaatneutrale oplossingen aan te bieden nadrukkelijk kiest voor een tweesporenbeleid, waarbij het inzet op batterijoplossingen en op waterstofoplossingen. Daaronder valt ook dit onderzoek naar zogenaamde waterstofverbranding in zuigermotoren voor de Unimog. Dit onderzoek hoopt het bedrijf in 2024 te kunnen afronden.