

Komatsu geeft aan dat het dit prototype in een relatief korte tijd heeft ontwikkeld. Dat kon mede doordat partner Mook Inc als ontwikkelaar van elektrische componenten en elektrische aandrijfsystemen al de nodige expertise en ervaring heeft opgebouwd in een breed scala van toepassingen: onroad, offroad, industrie en luchtvaart. Komatsu zet daarbij in op een compleet systeem, waarbij niet alleen de motor is vervangen door een elektromotor en het bijbehorende batterijpakket, maar de machine ook is uitgerust met elektrische cilinders voor het hefframe. Verder heeft Mook samen met Komatsu een centrale computer ontwikkeld waarmee de elektrische machine individueel kan worden afgestemd op het werk, om zo de maximale efficiëntie te bereiken. Komatsu streeft hiermee naar relatief korte werkcycli in combinatie met een extra lange standtijd voor de batterijlading.

Komatsu en Moog geven aan dat ze verwachten dat deze wiellader een nieuw level van efficiëntie, inzetduur en comfort zal neerzetten, mede omdat het prototype is uitgerust met een intelligente machineregeling met de nodige automatisering in de inzet. Denk aan het afstemmen van de aandrijving van beide assen en de automatische precisieafstemming van het koppel, de kracht, de snelheid en de gevoeligheid die nodig zijn. Seiichi Fuchita, Chief Technology Officer en president van de Development Division van Komatsu: “Deze machine is samen met Moog in relatief korte termijn ontwikkeld en gebouwd. We verwachten dat verder testwerk de voordelen van onze volledig elektrische machine zal laten zien.”