deluta 2024

Primeurs op DeLuTa-beurs

Datum: 12 december 2024
Laatst bijgewerkt: 13 december 2024
Door: Gert Vreemann
Op 4 en 5 december was in Bremen de DeLuTa, de mechanisatiebeurs voor loonwerkers. Nieuwe machines die op andere beurzen wellicht onderbelicht blijven, halen hier de spotlights. Bovendien presenteerden een aantal fabrikanten alvast hun nieuws voor 2025 Arend Jan Blomsma trok rond en selecteerde enkele opvallende zaken voor ons.
deluta 2024

De tweejaarlijkse DeLuTa-beurs, die voor de vierde keer werd gehouden in Bremen, heeft een bijzondere opzet. De standgrootte is beperkt tot maximaal 120 vierkante meter en is sober van opzet. Fabrikanten moeten dus goed nadenken wat ze mee willen nemen. Zo ontbraken bijvoorbeeld maaidorsers. In totaal waren er dit jaar 260 exposanten. Daaronder ook een aantal buitenlandse, maar toch zijn het overwegend Duitse bedrijven. De toegang is alleen voor leden van de BLU, de organiserende loonwerkersorganisatie, en op uitnodiging van standhouders. Het aantal bezoekers is beperkt tot maximaal 6500 per dag. Op de twee beursdagen komen er dan hooguit 13.000 bezoekers.

Rond de beurs werden er ook zestig lezingen en podiumdiscussies georganiseerd. Er was ook ruimte voor ontmoeting met collega’s. Op de eerste beursdag was er een feestavond in de naastgelegen ÖVB-Arena. Op de avond van de tweede beursdag was er een ondernemerscongres. ‘Samen naar succes’ was dit jaar het thema.

Bergmann Xpert

Bergmann Xpert

De Bergmann Xpert-serie universeelstrooiers verkeert nog in de testfase. Een van de meest opvallende kenmerken is dat de strooier geen frame heeft, maar dat de bak als zodanig fungeert. Dit zorgt ervoor dat de strooier lichter kan worden gebouwd. Bovendien is de machine gemakkelijker te reinigen en is hij beter toegankelijk voor onderhoud. Het tweede kenmerk is de opstelling van de strooischijven in een V-vorm. Hierdoor is een strooibreedte van 36 meter mogelijk. De machine is voorzien van een weeginrichting en hij wordt via Isobus bediend. Er komen uitvoeringen van 14 tot 34 ton. Seizoen 2025 zal worden benut voor het testen van de machine. De eerste uitlevering van de serie staat gepland voor 2026.

Briri Field Commander

Briri, mesttank

De Briri Field Commander is een 30-kuubs mesttank die vooral opvalt door de drie assen met wielen met VF800/70R38-banden. Ook anderszins is de tank goed bij de tijd. Een van de assen is aangedreven en de assen hebben een hydraulische ophanging. Daarnaast is de besturing contactloos. Hierbij zorgt een gyroscoop voor het waarnemen van de beweging en het aansturen van de hydraulische besturing. De bediening loopt via Isobus en dat maakt het mogelijk om plaatsspecifiek mest te dienen en ook is sectieafsluiting mogelijk, mits de bemester daarvoor geschikt is. De opgebouwde NIR-sensor meet continu de samenstelling van de mest, zodat er ook op kilogrammen nutriënten kan worden uitgereden in plaats van alleen op kubieke meters mest.

Krone GX 520 AgriLiner

krone agriliner oplegger

Krone greep de DeLuTa-beurs aan om een opleggerversie voor te stellen van de universele GX-transportwagen. Deze GX 520 AgriLiner heeft een inhoud van 52 kuub. Vooral in Duitsland zijn de agrotrucks populair en daar speelt Krone met deze wagen op in. Dankzij de 26,5-inch-banden is de wagen geschikt voor zowel de weg als het veld. De oplegger heeft elektronisch geregelde gedwongen besturing. Het losprincipe, met de voorwand bevestigd op een brede losband, heeft zich op de trekker-aanhangervarianten van de GX al bewezen in tal van landbouwproducten, zoals bieten en maïs. Omdat de wand ook vooruit kan schuiven kunnen er bijvoorbeeld ook balen mee worden vervoerd. 

Tractorbumper Air

Tractorbumper Air

Op DeLuTa probeerde Fons Janssen met onder meer de nieuwe Tractorbumper Air de Duitsers ook voor zich te winnen. Dit is een bumper met een ingebouwde compressor voor een bandendrukwisselsysteem. In de eerste versie werd daarvoor een schottencompressor met een capaciteit van 2000 liter per minuut gebruikt. Er is ook een versie onderweg met een compressor met een capaciteit van 4000 liter per minuut. Hiermee kunnen niet alleen de banden van de trekker, maar ook die van een aanhanger in korte tijd worden opgepompt. De compressor vraagt een olieopbrengst van 55 liter per minuut. De Tractorbumper Air heeft een geïntegreerd frontgewicht van 600 kilo. De bumper kan eventueel worden voorzien van twee buffertanks met een inhoud van 60 liter per stuk. Janssen wil nog een jaartje testen voordat hij de Tractorbumper Air op de markt brengt.

Volmer Engineering

volmer engineering

Volmer Engineering presenteerde een getrokken bouwlandbemester. Deze kan in de negen meter brede XL-uitvoering worden uitgerust met een hefinrichting, zodat in één werkgang mest kan worden ingebracht en maïs kan worden gezaaid. Dat mest uitbrengen gebeurt ook op een rijafstand van 75 centimeter, zodat de mest dicht bij het maïszaad komt te liggen. Een gebogen schaar legt de mest midden tussen de twee aandrukwielen af. Bijzonder is daarbij dat de mest op twee verschillende dieptes wordt afgelegd, zodat de maïs ook later in het groeiseizoen, bij de kolfzetting, nog kan profiteren van de drijfmest. Het wielstel is uitgerust met vier banden in de maat 270/95R36.

Kleutec Rowdy

Kleutec rowdy

De Kleutec Rowdy 640 is een alles-in-één-machine voor het sleepslangbemesten. Hij bestaat uit een 40-kuubs container, een centrifugaalpomp, een compressor voor het leegblazen van de slang en een haspel met tot 700 meter slang. Eventueel kan er ook een verdringerpomp worden gemonteerd voor het vullen, ook in combinatie met een acht meter lange zuigarm. De centrifugaalpomp is naar keuze van Doda, Bauer of Cornell. De slang op de haspel is van polyethyleen. Er zijn twee uitvoeringen: 12,5 centimeter diameter en 9,3 millimeter wanddikte of 14,0 centimeter diameter en 12,5 millimeter wanddikte. Het voordeel van dit systeem is dat er slechts twee mensen nodig zijn en dat het systeem snel en gemakkelijk is te verplaatsen. 

Anderson-bandhark

anderson bandhark

MSO Landmaschinen importeert de Canadese bandharken van Anderson. Deze worden gebouwd in Quebec en daar zijn de omstandigheden vergelijkbaar met die in Nederland én in Ostfriesland, waar MSO is gevestigd. MSO heeft de hark afgelopen seizoen uitvoerig getest en dat leidde ertoe dat het nu de machines gaat importeren. Het is een relatief eenvoudige hark, zonder veel sensoren. Als de elektronische besturing het begeeft, kan de machine dankzij twee hydrauliekhendels achter op de machine toch blijven werken. Alles wordt hydraulisch aangedreven. Sensoren op de wielen meten de snelheid en aan de hand daarvan wordt de snelheid van de zes ongestuurde pick-up-balken geregeld. Door deze voorloop te geven, kan de machine een hoge rijsnelheid aan. Behalve deze machine met 9,15 meter werkbreedte is er ook een met 12,50 meter. Een 14,00-meter-uitvoering staat op stapel.

Väderstad Tempo

vaderstad tempo zaaimachine

De Tempo-zaaimachines van Väderstad krijgen voor modeljaar 2025 een aantal updates. De nieuwe machines hebben de mogelijkheid om per rij de schaardruk in te stellen en kunnen ook individuele rijen uitheffen. Dit is niet alleen handig op gerende percelen, maar ook wanneer spuitpaden moeten worden aangelegd. De verenkeling van zaden is verbeterd, waardoor deze nu beter reageert op verschillen in zaadgrootte. De machines krijgen ook de mogelijkheid om in bochten de zaaiafstand in de rijen overal gelijk te houden. Ten slotte komt er ook een hydraulische transportvergrendeling.

Case IH XL4 LS

case grootpakpers

De LB 436 HD was al een loadsensing-pers, maar de XL4-grootpakpersen van Case IH zijn dat nu ook. Dit maakt dat een aantal functies die voorheen alleen achter op de pers konden worden bediend nu ook via de terminal te bedienen zijn. Voorbeelden hiervan zijn het uitwerpen van een baal en het opklappen of neerlaten van de balengoot. De persen hebben nu de mogelijkheid om automatisch op de kopakker de messenbalk te reinigen. Standaard hebben de persen drie ventilatoren boven de knopers, maar optioneel zijn er nu ook zes mogelijk, eventueel te combineren met een pulserende luchtstroom. Er is een PCM-module leverbaar die de gegevens over de prestaties en de productiviteit van de pers kan overzetten naar de bedrijfscomputer wanneer er een trekker voor de pers staat die deze mogelijkheden niet heeft.

PowerBully

powerbully

De PowerBully is de broer van de bekende PistenBully. Het zijn beide voertuigen van de Duitse fabrikant Kässbohrer. Waar de PistenBully vooral gemaakt is om te schuiven, is de PowerBully vooral gemaakt om te dragen. Hij heeft een draagvermogen van 11,5 ton. Bij een eigen gewicht van 14,8 ton resulteert dit met een volle bak in een bodemdruk van 0,44 kilo per vierkante centimeter. De standaardbak heeft een inhoud van 6,4 kubieke meter. De machine wordt aangedreven door een Cummins-zescilinder met een vermogen van 210 kW (285 pk). Met de PowerBully wil Kässbohrer opboksen tegen andere rupsdumpers. Het wil winnen door vooral een groter bestuurderscomfort in de ruime cabine, die standaard is voorzien van een 360-graden-camerasysteem. 

Pfanzelt PM Trac

pfanzelt

Lang geleden bouwde Pfanzelt Maschinenbau Steyr-trekkers om naar bosbouwtrekkers en noemde deze PM Trac. We zijn inmiddels aanbeland bij de vijfde generatie van deze PM Trac. Daarbij gebruikt Pfanzelt geen Steyr meer als basis, maar bouwt het de hele trekker zelf. Het koopt de motor in bij Agco en koppelt deze aan een zelf ontwikkelde traploze transmissie. De bestuurder zit in een zelf ontwikkelde cabine, die natuurlijk versterkt is voor bosbouwtoepassingen, maar die desondanks een goed zicht rondom biedt. Naar boven gebeurt dat via twee dakruiten. De Agco Power-motor is in het type 3830 goed voor 215 kW (292 pk). Op de weg haalt de trekker een maximale snelheid van 50 km/u. Hij werd op de beurs getoond met een kraan met tien meter reikwijdte en tien ton hefkracht.