Het luchtveersysteem MBS OMEGA is gebouwd rond een revolutionaire omega-vormige veerstalen draagarm, die het mogelijk maakt om dit veersysteem extreem licht te maken. Met een gewicht van ongeveer 100 kilo per as is het MBS OMEGA-systeem momenteel het lichtste veersysteem in Europa.
De ophanging is gestandaardiseerd, zodat er één type is dat toepasbaar is op alle soorten chassis.
D-Tec is het systeem momenteel nog aan het testen op een bestuurbare tankoplegger met een aslast van 10 ton vertelt directeur Gerrit van Vlastuin van het bedrijf. “Dit is de zwaarste toepassing die we nu hebben. Omdat de resultaten er goed ui zien gaan we dit verder uitrollen in onze productontwikkeling en produktie.”
Voor het bedrijf heeft dit duidelijk voordelen vertelt een enthousiaste Van Vlastuin. “Bij onze trailerproductie hebben we altijd twee typen veersystemen gehad voor 9 of 10 tons assen. Met dit nieuwe MBS OMEGA-luchtveersysteem kunnen we dit terugbrengen naar één systeem, waarmee we onze productie verder kunnen standaardiseren. Het sluit ook gaat aan bij ons uitgangspunt om trailers te produceren met een zo laag mogelijk leeggewicht. Bovendien is het productieproces om het luchtveersysteem aan de chassisbalk te bevestigen een stuk eenvoudiger.”
Van Vlastuin ziet daarnaast verschillende voordelen voor de eindgebruikers. ”Deze chassis zijn nu veel makkelijker en sneller te onderhouden, omdat men overal veel makkelijker bij kan en er minder onderdelen zijn.”