keyou waterstofmotor

Pilotproject HyCET-waterstoftrucks opgestart

Datum: 29 september 2022
Laatst bijgewerkt: 29 september 2022
Door: Gert Vreemann
In Duitsland is het HyCET-project opgestart. Dit project, waarin bedrijven als de BMW Group, Deutz, Keyou, TotalEnergies en de Volvo Group deelnemen, gaat de mogelijkheden van de inzet van waterstof-zuigermotoren voor de transportsector onderzoeken. Het vierjarige project omvat niet alleen de voertuigen, maar ook de tanklocaties en het tanken zelf. Deze Deutz-7,8-liter-H2-motor wordt hiervoor ingezet.
Keyou, waterstofmotor IAA

Het project heeft als doel om aan te tonen of en in hoeverre trucks met waterstof-zuigermotoren potentieel hebben. Naast de technische geschiktheid van de voertuigen worden de mogelijkheden van de benodigde infrastructuur van tankstations onderzocht. Dit HyCET-project (Hydrogen Combustion Engine Trucks) wordt geleid door de BMW Group. De andere partners zijn Deutz, DHL Freight, Keyou, TotalEnergies Marketing Deutschland en de Volvo Group. Het project heeft een investeringsbudget van 19,5 miljoen euro. De groep heeft heldere en ambitieuze doelstellingen. Allereerst wil het twee achttientons en twee veertigtons trucks met dergelijke motoren ontwikkelen en testen. Er komen twee tankstations (Leipzig en Neurenberg) voor het testwerk. Hier wordt ook onderzocht hoe het afvullen kan worden verbeterd. De BMW Group wil een achttientons truck gaan inzetten voor transportwerk bij zijn vestiging in Leipzig en zo onderzoeken wat de voor- en nadelen zijn van de waterstof-zuigermotor in vergelijking met andere oplossingen.

Deutz waterstofmotor

Zoals bekend heeft Deutz al zo’n waterstof-zuigermotor proefdraaien in een stationaire generatorunit in de buurt van Keulen. Deze 7,8-liter-zescilinder zal ook in een achttientons truck worden gemonteerd. Keyou, ontwikkelaar van waterstofmotoren voor fabrikanten, gaat samen met de Volvo Group een dertienliter-waterstofmotor ontwikkelen voor een veertigtons truck die transportwerk zal gaan doen voor de BMW Group. TotalEnergies geeft aan in 2030 zo’n 150 waterstoftankstations te willen realiseren in Duitsland, Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk als onderdeel van een integraal Europees langeafstands-waterstofnetwerk. De twee nieuwe stations in Leipzig en Neurenberg horen daar ook bij.