

Voor een succesvolle transitie naar zero-emissietransport is er méér nodig dan efficiënte, betrouwbare elektrische trucks en snelladers. De meest effectieve aanpak begint bij het doorgronden van de werkelijke, specifieke klantbehoeften. Daarom start Paccar Parts bij elke klant met het in kaart brengen van zaken als vlootgrootte, inzet, laadschema’s, piek-energiebehoefte en energietarieven. Zelfs een eventueel overschot aan zelf opgewekte elektriciteit en de netcapaciteit maken deel uit van het eerste onderzoek. “Na deze analyse combineren we de ambities, behoeften en verwachtingen van onze klant met de nieuwste inzichten en technologieën”, zegt Michael van Rijen, Head of Paccar Power Solutions bij Paccar Parts Europe. “Onze oplossingen zijn duurzaam, op maat gemaakt, kostenefficiënt en bovendien toekomstbestendig.”

Op verzoek kan Paccar Power Solutions de aanbevelingen ook implementeren, zelfs als het advies een uitgebreid ‘microgrid’ omvat met zonnepanelen, een Battery Energy Storage System, geavanceerde Energy Management Systems en snelladers. “We kunnen onze klanten eveneens helpen bij het automatisch verhandelen van zelf opgewekte zonne-energie of het verkopen daarvan aan andere partijen tegen concurrerende tarieven”, legt Van Rijen uit. “Maar natuurlijk kunnen oplossingen ook uitsluitend bestaan uit bijvoorbeeld laadstations.”
DAF was in 2018 de eerste Europese truckfabrikant die een volledig elektrische truck op de markt bracht. Sinds 2021 biedt het via Paccar Parts ook een complete lijn laadapparatuur aan. Het portfolio begint met de twaalftons XB Electric (actieradius tot 350 kilometer) en omvat daarnaast de XD Electric en XF Electric (actieradius tot 500 kilometer) voor nationaal transport en langeafstandstoepassingen.