Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Op weg naar de arbeidsmarkt van de toekomst

Het is 2030… iedereen wil werken in de cumelasector! Hoe zijn we zo aantrekkelijk geworden? Hier werd creatief over gebrainstormd tijdens de succesvolle arbeidsmarkt visiedag op dinsdag 2 juli. Met 35 mensen, ondernemers uit de sector en Cumela-medewerkers, werd nagedacht over de arbeidsmarkt van de toekomst. Innovatie, aantrekkelijk werkgeverschap, scholing, imago en diversiteit zijn thema’s die we zéker moeten aanpakken om onze sector toekomstbestendig te houden.
8 september 2025 2 min leestijd
Visiedag arbeidsmarkt

De dag werd begeleid door Jan de Kramer van werkgeversorganisatie AWVN. We begonnen met een introductie door Jan de Kramer zelf, Carolien van Vliet (voorzitter) en Marije Baltus (jongerenbestuur). We hebben een aantal punten uitgelicht:
 

  • De jongeren raken op! De bevolkingsopbouw kent een onbalans: de grootste groep werkenden is 45 jaar of ouder en de nieuwe aanwas loopt achter, behalve bij mensen met een niet-westerse achtergrond.
  • Het is belangrijker dan ooit om personeel te behouden en hun inzetbaarheid te bevorderen. Je moet extra goed voor je mensen zorgen, naar ze luisteren en ze waarderen.
  • We moeten ons richten op nieuwe potentiële medewerkers, zoals vrouwen of mensen met een niet-westerse achtergrond. Er moet een werkomgeving gecreëerd worden en voorzieningen geboden, waardoor het voor hen ook aantrekkelijk is.
  • Durf buiten de gebaande paden te kijken en begin op tijd met het aantrekkelijk maken van onze sector. Dit begint al bij de geboorte van een baby, daarna de trekkertrek, verkeerslessen op scholen of scholen uitnodigen op je bedrijf.
  • Kijk naar de mogelijkheden om een goede werk-privébalans te bieden. De jeugd wil graag vier dagen werken in plaats van vijf (of zes) dagen. Denk bijvoorbeeld aan de verdeling van dagen. Ploeg A werkt op maandag t/m donderdag en ploeg B woensdag t/m zaterdag.

Durf buiten de gebaande paden te kijken en begin op tijd met het aantrekkelijk maken van onze sector.

Goede gesprekken

Na de introductie werd er in zeven groepjes 3 x 20 minuten gesproken over verschillende onderwerpen. Na iedere ronde werden de uitkomsten door iedere groep gepresenteerd en toegelicht. De energie zat er goed in en er volgden creatieve ideeën, volgeschreven flip-overs en inspirerende en overtuigende pitches. 

Alie Dijkstra, beleidsmedewerker arbeidsmarkt bij Cumela, sluit de dag tevreden af: “We hebben veel informatie opgehaald, waarmee we een goede visie kunnen opstellen op de arbeidsmarkt van de toekomst. Het zijn de bouwstenen waarmee we kunnen gaan bouwen. Op 10 september is er een vervolgoverleg onder leiding van de AWVN met de ondernemers die aangegeven hebben betrokken te willen blijven bij het schrijven van de arbeidsmarktvisie. We verwachten eind dit jaar een definitief plan te hebben, dat we tussentijds uiteraard zullen toetsen bij verschillende commissies en besturen.”

Heb je vragen?

Heb je vragen over deze visiedag of over het vervolg? Neem gerust contact op. 

Portretfoto Ilse Klaarenbeek
Ilse Dijkers
Marketing en communicatieadviseur