De Omega 2085TC lijkt sterk op de schaarhoogwerkers. De machine is uitgerust met een 48,6 kW (65,2 pk) Stage V-Kubota-diesel. De aansturing van het hydraulisch aangedreven rupsonderstel met een hoog-koppelaandrijving is geïntegreerd in het motormanagementsysteem. De maximale snelheid is 3,5 km/u. De 2085TC heeft een ruim laadplateau met een laadvermogen van vijf ton en een kraanaanbouw met een totale lengte van 6,00 meter en een breedte van 2,30 meter. Het plateau is uitgerust met materiaalposten. Aan beide zijden en aan de voorkant zijn uitschuifbare draagarmen aanwezig, waarmee het oppervlak van het plateau dertig procent kan worden vergroot. Het laadplateau bestaat uit losneembare stalen traanplaat-vloerdelen voor toegang tot de onderliggende componenten van de 2085TC. De machine heeft een vlakstellingssysteem, naar wens volledig automatisch of manueel aan te sturen met een vlakstellingsbereik tot tien graden zijdelings en tien graden voor- en achterover.
De kraanopbouw is opgegeven voor een hefvermogen in ingeschoven toestand van 1950 kilo tot 500 kilo uitgeschoven bij een reach van 13,00 meter hoogte en 11,30 meter horizontaal. De Omega heeft het eigen Cantilever-systeem, waarbij de ingevouwen kraanunit in zijn geheel 90 graden kantelt richting laadplateau voor het beperken van de doorrijhoogte tot circa twee meter.
Standaard is de Omega uitgevoerd met radiografische bediening met een 2,8-inch-informatiedisplay. De rij- en alle kraanfuncties hebben volledig proportionele bediening. Voor elke kraanfunctie is er een specifieke joystick, waarmee elk bewegend kraandeel onafhankelijk en proportioneel kan worden aangestuurd. Het aansturen van meerdere kraanfuncties, met meerdere joysticks, voor onder meer het ontvouwen van de kraanarmen heeft geen invloed op de snelheid van de afzonderlijke kraansecties. Er is een geïntegreerd onboard-diagnosedisplay.