
Zoals bekend is het concept destijds overgenomen van de firma Quappen. Na ruim twee jaar het Quappen-model te hebben geproduceerd, komt Kaweco nu met een volledig zelf ontwikkelde en geproduceerde shovel. De machine wordt aangedreven door een 27 kW (37 pk) sterke Yanmar-Stage V-krachtbron met dieselpartikelfilter. Deze levert een vlakke koppelkromme, waardoor er altijd voldoende vermogen beschikbaar is. Optioneel is Comfort-Inching mogelijk, waarbij een motortoerental wordt ingesteld en het gaspedaal als rijpedaal gaat fungeren. Dit is ook uit te breiden met een cruisecontrol-functie. Door de Automotive Eco-drive heeft de wiellader een stationair toerental van 800 toeren en een wegrijtoerental vanaf 1100 toeren.
Door de hydrauliekpomp met een opbrengst van 51 liter per minuut is er ruim voldoende werkhydrauliek beschikbaar bij een relatief laag motortoerental. Optioneel is er ook een grotere oliepomp verkrijgbaar. Door het vernieuwde aandrijfconcept is een trekkracht van maximaal 2300 kilo te realiseren. De wielbasis is vergroot naar 1,58 meter voor een betere stabiliteit, een hogere kiplast en een vergroot hefvermogen. De KW25-27 heeft een hefvermogen van 2295 kilo en een kiplast van 3060 kilo. De verbeterde kinematiek zorgt voor een goede vlakstelling en in- en uitkiphoek van de aanbouwdelen. Het nieuwe type heeft net als het oude type een Euro-aansluiting. Optioneel zijn hier ook andere aansluitingen verkrijgbaar.
Een uniek en onderscheidend onderdeel van de nieuwe Kaweco-shovel is de standaard volledige vierpunts cabinevering. Aan de achterzijde van de cabine is de agressiviteit aan te passen. Standaard is op de nieuwe machine een open cabine gemonteerd, maar als optie is hier een klapbaar cabinedak beschikbaar. Naast het klapbare cabinedak is ook een dichte cabine verkrijgbaar. Verder is de cabine-unit zijwaarts kantelbaar voor optimale toegankelijkheid tijdens onderhoud. Naast de KW25-27 en de KW25-19 - met 19 kW (26 pk) krachtbron - zullen meerdere modellen volgen. Zo zijn op redelijke termijn ook de tele- en infra-varianten leverbaar. Daarnaast is Kaweco druk doende met de ontwikkeling van kleinere en grotere modellen, alsmede met elektrificering.