

De nieuwe(173 pk) SK230SRLC-7 en SK270SR(N)LC-7 zijn uitgerust met 127 kW sterke Yanmar-Stage V-diesel. Deze heeft 22 procent meer koppel dan zijn voorganger. De 24-tons SK230SRLC-7 en de 27,3-tons SK270SR(N)LC-7 met tweedelige giek hebben verzwaarde arm- en bakcilinders voor hogere prestaties en een langere levensduur. Het plaatwerk is 1,25 maal zo sterk als dat van de vorige -5-generatie. De bakcilinder is sterker en heeft met 85 millimeter een vijf millimeter dikkere bakpen. De cabine heeft het nieuwe cabine-interieur van de -7 met een moderne luchtgeveerde stoel met armleuningbediening, waarbij de joystick met de stoel meebeweegt. De ruime cabine is uitgerust met DAB+-radio, Bluetooth en handsfree telefoon. Verder is er een jog dial-draaiknop voor bediening van de functies op het 10-inch-kleurenscherm. Naast hydrauliekinstellingen, temperaturen en dergelijke is ook de geschiedenis oproepbaar. Verder heeft Kobelco een verbeterd camerasysteem aangebracht met een ingebouwde achteruitrijcamera en een rechte zijcamera in combinatie met een 7-inch-monitor. Er is optioneel een extra 1,4-tons contragewicht leverbaar. De vervangingstermijn van het roetfilter is verlengd van 4500 naar 6000 draaiuren.

Kobelco’s product marketing manager Wesley Elverding geeft aan dat de nieuwe SK230SRLC-7 en SK270SR(N)LC-7 dezelfde prestaties leveren als de vergelijkbare conventionele machines, maar dat ze in SR-uitvoering wel binnen 4,06 meter kunnen draaien. Hij kondigt ook aan dat we later dit jaar nog de lancering van de SK380SRLC-7 mogen verwachten.
Loonbedrijf Overvest draait als eerste met de nieuwe Kobelco SK230SRLC-7. Deze is door de Kemp Groep volledig opgebouwd naar de eisen en wensen van Loonbedrijf Overvest. Denk hierbij aan een Engcon-draaikantelstuk met gripper, voorbereiding voor GPS, een klompenhaak, een schepsteun, een gereedschapskist op de onderwagen, twee extra werklampen en belettering.