

De eerste gecamoufleerde prototypen maken momenteel de laatste testrondes op - en naast - de Europese wegen. Volkswagen geeft al wel informatie vrij over wat er is gewijzigd. De gecamoufleerde exemplaren die nu in Europa te spotten zijn, maken direct duidelijk dat de nieuwe versie fors is gegroeid ten opzichte van de huidige Amarok: met een goede 5,35 meter is hij tien centimeter langer dan zijn voorganger. De dubbele cabine is ruimer geworden vanwege de met 17,5 centimeter gegroeide wielbasis, die nu uitkomt op 3,27 meter. Het laadvermogen is toegenomen tot maximaal 1,2 ton. Het aantal varianten met een maximaal trekvermogen van 3,5 ton wordt eveneens verder uitgebreid. Ook de offroadprestaties zijn verder verbeterd. Omdat de wielbasis is gegroeid, zijn de overhangen van de carrosserie kleiner geworden. Dit heeft een positief effect op de aanloophoek en daarmee op de terreincapaciteiten, die ook al zijn verbeterd door de veel grotere doorwaaddiepte in vergelijking met die van de huidige generatie.

Het aanbod van aandrijflijnen omvat drie verschillende dieselmotoren met vier of zes cilinders en een cilinderinhoud van 2,0 tot 3,0 liter. Er is daarnaast keuze uit achterwielaandrijving en on-demand of permanente vierwielaandrijving. Van de meer dan dertig rijhulpsystemen zijn er zo’n twintig volledig nieuw voor de Amarok. Ook van achteren is er het nodige gedaan. De brede achterklep wordt omlijst door robuuste led-achterlichten. Net als bij het huidige model biedt ook de nieuwe Amarok meer dan voldoende ruimte tussen de wielkasten om zijdelings een europallet kwijt te kunnen.
De Amarok is een belangrijk model binnen het portfolio van Volkswagen Bedrijfswagens. Tot nu toe heeft het merk wereldwijd al meer dan 830.000 exemplaren verkocht. De nieuwe generatie is naar verwachting vanaf medio 2023 leverbaar in Nederland. De prijzen en specificaties van de in ons land leverbare uitvoeringen worden in de aanloop naar de marktintroductie vrijgegeven.