
De 8000- en 9000-series John Deere-hakselaars gaan alweer geruime tijd mee; de 8000 serie zelfs alweer ruim tien jaar. Dat John Deere een keer met een nieuwe serie komt, is dus geen verrassing en evenmin dat die hakselaars in styling en uitvoering een flinke update hebben gekregen. We lopen de vernieuwingen van de nieuwe T8- en T9-series even langs.
X9-cabine

Het eerste wat opvalt, is de nieuwe cabine, die al bekend is van de X9-maaidorserserie. Deze ruimere cabine met meer glasoppervlak en dunnere stijlen is een flinke slag luxer en geeft beter zicht op de nu tot 230 graden draaibare pijp. Opvallende vernieuwing is de nieuwe Command Pro-rijhendel. Daarop kun je nu maar liefst elf functies vrij toewijzen aan de bedieningsknoppen. In combinatie met het grote 12,7-inch-G5-touchscreen kun je heel gemakkelijk functies toewijzen en aanklikken. Op dit scherm in de Plus-uitvoering komen daar de data van de HarvestLab-NIRS-sensor bij, plus de beelden van de nieuwe overlaadcamera. Verdere kenmerken zijn een heel luxe zetel, waarbij de elektronisch geregelde Active Seat II tot negentig procent van de bewegingen absorbeert. De stoel kan zestien graden naar links en rechts worden gedraaid voor een betere zit gedurende het werk en gemakkelijker in- en uitstappen. Er zijn meer afleg- en opbergmogelijkheden, inclusief een uitgebreid infotainment met bijbehorende houders. Het Premium-infotainmentsysteem is uitgerust met onder andere Bluetooth, radio, streaming met vrijspraakfuncties, Apple CarPlay en Android Auto. Als toetje is er desgewenst een automatisch elektrisch sluitend portier.
Dikkere motoren

Een tweede opvallende verandering vormen de motoren. De bekende 9,0- en 13,5-liter-PowerTech motoren uit de 8000-serie (tot 460 kW of 625 pk) hebben in de F8 plaatsgemaakt voor de nieuwe John Deere 14X-motoren zoals we die ook tegenkomen in de John Deere X9-maaidorsers en de 9RX-trekkers. De F8-serie bestaat uit zes modellen met vermogens van 425 pk (313 kW) voor de F8 100 tot 645 pk (475 kW) voor de F8 600. Ze hebben allemaal de bekende Harvest Motion-technologie met constant vermogen over een breed motortoerental voor het werken met verlaagd motortoerental. Bij de F9-serie is er opnieuw de John Deere 18X-motor voor de drie lichtere modellen, met vermogens van 515 kW tot 603 kW (700 tot 820 pk). De twee zwaarste modellen zijn uitgerust met de 24,2-liter-Liebherr-V12, beide ook met Harvest Motion. Het topmodel, de F9 1000 met 750 kW (1020 pk), gaat nu net door de 1000 pk-grens. Knap is dat met de nieuwe achterasuitvoering de draaicirkel is verkleind tot krap zes meter.
Bekend hakselsysteem

De gewasstroom met de bekende vier voorperswalsen en de bekende DuraDrum-hakselkooi is bekend werk. De FR8 is uitgerust met een 66 centimeter breed invoerkanaal in combinatie met een 68 centimeter brede hakselkooi met 40, 48 of 56 messen bij 1100 toeren per minuut en 56 of 64 messen bij 1200 toeren. De FR9 heeft een 83 centimeter breed invoerkanaal in combinatie met een 85 centimeter brede hakselkooi met 48, 56 of 64 messen bij 1170 toeren per minuut en 64 messen bij 1350 toeren. De lagering van de voorperswalsen is vernieuwd en de montage van de korrelkneuzer op een railsysteem is vernieuwd voor de grotere John Deere XStream 305-korrelkneuzer met een 56 procent groter kneusoppervlak dan de bekende 250-millimeter-kneuzerrollen. Ze zijn elektrisch verstelbaar en daardoor is het hakselkanaal ook beter bereikbaar. Voor de toevoegmiddelen zijn er nu een geïsoleerde 50-liter-tank voor hoogconcentraat, een 328-liter-tank aan de achterkant en een 30-liter-schoonwatertank, zodat het systeem kan worden gespoeld om te voorkomen dat de pompen vast gaan zitten en de doppen verstopt raken.
Meer technologie

De machinesettings zijn per machinist vast te leggen. Denk aan het toewijzen van functies, zoals het heffen van het voorzetstuk, het kopakkermanagement, AutoTrac, ProTouch, Machine Sync en het schakelen van de 4WD. Je kunt op het grotere 12,8-inch-scherm gemakkelijker door het voor de hakselaars ontwikkelde snellere menu navigeren, desgewenst in combinatie met een extra G5 Plus-scherm om zo meerdere functies tegelijk in beeld te hebben. De F8 en F9 zijn uitgerust met een uitgebreid technologiepakket. Ground Speed Automation past de rijsnelheid en het motortoerental automatisch aan de actuele motorbelasting aan in combinatie met de ingestelde waarden. Active Fill Control werkt met een stereocamerasysteem voor het automatisch draaien en klappen van de uitwerppijp. Daarbij werkt het met transportvoertuigherkenning. Met ProTouch is in één klik het kopakkermanagement te activeren, waarbij zaken als het uitheffen van het voorzetstuk, de uitwerppijp, de dosering van toevoegmiddel, AutoTrac, het automatisch afvullen en Ground Speed Automation automatisch worden geregeld. Voor de omschakeling van transport naar veld gaat het dan om onder andere aanpassing van de verlichting, schakeling van de 4WD en de positie van de pijp. Verdere John Deere Precision Ag-technologieën, zoals AutoPath, zijn te integreren. Last but not least is er voor onze soms te natte najaren het standaard leverbare PTG-luchtdrukwisselsysteem met geïntegreerde compressor, dat in het Isobus-systeem is geïntegreerd.
De prijslijsten van de F8 en F9 verschijnen officieel per 1 september en John Deere verwacht de eerste modellen eind dit jaar aan de klanten uit te leveren.