
Voor een zo laag mogelijke CO2-uitstoot is de voor B100 geschikte MX-13-motor van 355 kW (480 pk) voorzien van speciaal ontwikkelde software, die rekening houdt met onder meer de lagere calorische waarde van de biodiesel. “Met de introductie van de MX-13-motor voor biodiesel bieden we transporteurs die inzetten op duurzaam transport een extra alternatief. Alle DAF-trucks met een verbrandingsmotor zijn al geschikt voor HVO, maar in sommige regio’s is B100 beter verkrijgbaar”, zegt DAF Trucks Chief Engineer Jeroen van den Oetelaar. “Met de B100-oplossing bieden we vervoerders nu - naast HVO en onze elektrische aandrijflijnen - nog een alternatief om hun ecologische voetafdruk te reduceren, zonder concessies te doen aan de betrouwbaarheid van het voertuig.”
B100-biodiesel, ook wel bekend als FAME (Fatty Acid Methyl Esters) of RME (Rapeseed Methyl Esters), is een brandstof die volledig wordt geproduceerd uit hernieuwbare plantaardige oliën en vetten. Ten opzichte van fossiele diesel reduceert B100 de CO2-uitstoot well-to-wheel met tot wel negentig procent. Het is daarmee vergelijkbaar met HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).