Het is dat er geen uitlaat op zit en dat de blauwe belettering helder weergeeft dat het een elektrische machine is, anders zou je denken dat er gewoon een JCB 403 staat, die al langer leverbaar is in bouw- en agri-uitvoering. Het grootste marktsegment voor JCB wordt voor Nederland gevormd door de agrarische bedrijven. Daar zit ook het DNA van deze machine. Het is een degelijke, compacte wiellader voor allerlei klussen. Vaak duren die klussen op agrarische bedrijven kort, zodat er de mogelijkheid is om tussentijds bij te laden. Dat is ook waar JCB op heeft ingespeeld. Het heeft de vertrouwde 403 Agri omgebouwd naar een volledig elektrische versie door de motor te vervangen door een elektromotor met accupakket. Dat past allemaal prima in de motorruimte en je hebt bepaald niet het gevoel dat het krap bemeten is. De accu’s bouwt JCB zelf en de fabrikant geeft er vijf jaar garantie op. JCB heeft al enige ervaring met dit accupakket, want het monteert dit ook in de 19C-1E-minigraafmachine.
JCB heeft de 403-serie direct afgeleid van de grotere wielladers en vanuit dat oogpunt robuust gebouwd
Halve dag
Het magnesium-lithiumaccupakket met een capaciteit van 19,8 kWh levert stroom aan de 10,6 kW continu (33,4 kW piekvermogen) sterke elektromotor voor de rijaandrijving en de 9 kW continu (20 kW piekvermogen) sterke elektromotor voor de hydrauliek, die samen de 19 kW (26 pk) sterke Kubota-diesel vervangen. JCB geeft aan dat je op één acculading ongeveer een halve dag kunt werken. Voor het agrarische werk gaat dat prima, omdat je de machine gemakkelijk tussentijds kunt bijladen. Daarom kon JCB gerust sterke elektromotoren monteren om de machine voor de agrarische inzet veel piekkracht mee te geven. Dat is ook de respons die JCB van de testgebruikers in het agrarische segment krijgt. Het is een kwestie van wennen om de accu’s telkens bij te laden, maar dan gaat het prima en is het een krachtige machine voor allerlei werkzaamheden. Bijladen doe je in de meeste gevallen met de bijgeleverde 230-volt-standaardlader met laadsnoer. Hiermee is de accu in circa vijf uur volledig op te laden. Met de optionele snellader op krachtstroom heb je ongeveer twee uur nodig. De ervaringen van JCB tot dusver zijn dat het overgrote deel van de gebruikers bijlaadt met de standaardlader.

Breed
Kenmerkend voor ook deze 403 is het relatief brede cabineplatform. In eerste instantie is de machine alleen leverbaar in canopy-uitvoeringen (standaard en inklapbaar). De variant met dichte cabine komt later dit jaar. Ook de robuust ogende bouw met zijn dubbele hefcilinders aan het voor infrawerk relatief brede laadframe past hierbij. JCB heeft ze direct afgeleid van de grotere broers en vanuit dat oogpunt robuust gebouwd. Dat is wel even iet anders dan de vaak rankere bouw van de gespecialiseerde machines voor infrawerk. Dat geldt ook voor het knikpendelpunt en de ZF-assen, die beide zijn voorzien van een sper. Dat laatste is zeker een item in het agrarische segment. De joystickbesturing, met optionele joystick-aux-bediening en omkeerschakeling met neutraalstand, is ook bekend werk. Je merkt meteen dat de machine veel directer op het rijpedaal reageert. Het pedaal zit daarvoor gevoelsmatig relatief dichtbij en is wat steil, maar als je er even mee werkt, blijkt het prima te doseren. Wat ook opvalt, is dat bij het werken de elektromotor optoert als je de machine meer belast en terugzakt naar ‘idle’ als er geen belasting is. Er is dus wel sprake van stationair stroomverbruik om de loadsensing-verstelpomp op druk te houden.
Extra werkmodi
JCB heeft voor de elektrische variant naast de ‘haas’- (tot 20 km/u) en ‘schildpad’-modi (tot 8 km/u) de derde werkmodus ‘slak’ toegevoegd. Dit is een modus voor het werken met lage werksnelheid (tot 5 km/u) om precies te kunnen werken. Je kunt de werksnelheid (maximale slag rijpedaal) per 0,5 km/u heel precies instellen met de draaiknop rechtsvoor op het zijpaneel. Op het nieuwe display is de instelling afleesbaar. Het voordeel van deze modus is dat je heel precies een gewenste snelheid aankunt houden en preciezer op het inching-pedaal kunt werken. Ook kun je het elektriciteitsverbruik beter afstemmen op het werk om zo minder stroom te verbruiken. Deze elektrische variant heeft voor het instellen van een vast hydrauliekdebiet voor aanbouwdelen dezelfde instelbare regeling die we van de 403 kennen. Even rijden leert dat de machine uiteraard stiller is en direct werkt. Je merkt ook de extra piekpower van de elektromotoren. Daarbij heb je toch het gevoel dat je door de toerenwisselingen van de hydrauliek toch enig gevoel met de elektromotor hebt, al blijft het kenmerkende piepen dat veel elektrische machines hebben.
Huren is een serieuze optie, omdat op lang niet alle projecten elektrisch werken wordt gewaardeerd in klinkende munt
De verhuur in
Gerard Berkhof van Bouwmachines Midden Nederland wil de machines eerst uitzetten in de praktijk om de gebruiksduur van een acculading vast te stellen. “Daarna gaan we in overleg met de klant wat voor hem de beste oplossing is en dan pas kan hij een machine bij ons kopen”, zegt hij. Berkhof geeft aan dat hij voor cumelabedrijven vooral markt ziet in het huren van deze elektrische variant, omdat op lang niet alle projecten elektrisch werken wordt gewaardeerd in klinkende munt. Bij een dergelijke machine zijn de bedragen nog te overzien. De 2,7-tons 403E zal met rond de € 65.000 ongeveer het dubbele gaan kosten van de standaard 403E. Bouwmachines Midden Nederland heeft naast deze demomachine inmiddels een machine besteld die bij het bedrijf in de verhuur gaat.