De nieuwe trucks hebben een batterijcapaciteit van tussen 180 en 540 kWh. In combinatie met het aantal batterijen dat op een vrachtwagen wordt toegepast, zorgt dat voor een grote flexibiliteit in de uitvoering van de truck. “Klanten kunnen precies de batterijcapaciteit kiezen die ze voor hun opdrachten nodig hebben en door niet meer batterijen aan boord te hebben dan nodig is, kan het laadvermogen toenemen”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.
De elektrische Volvo FH, FM en FMX kunnen als volgt worden uitgerust:
• Beschikbaar voor verkoop in december 2022, start serieproductie maart 2023: een aandrijflijn van 490 kW met drie elektromotoren, een accu van 450 tot 540 kWh, vijf of zes accu’s, een hoge slaapcabine, een wielbasis van 4,30 tot 6,70 meter, de asconfiguraties 4x2R, 6x2R, 6x4R, 8x2R en 8x4R, een elektrische ePTO, een versnellingsbak-PTO en een elektromechanische PTO.
• Beschikbaar voor verkoop in februari, start serieproductie mei 2023: een aandrijflijn van 330 kW met twee elektromotoren, een accu van 360 kWh, vier accu’s, een dagcabine en een wielbasis van 3,90 tot 6,70 meter.
• Beschikbaar voor verkoop in juni, start serieproductie september 2023: een accu van 180 tot 270 kWh en twee of drie accu’s.