new holland T4 elektrisch

New Holland toont elektrische T4-trekker

Datum: 16 december 2022
Laatst bijgewerkt: 16 december 2022
Door: Gert Vreemann
New Holland toonde op de CNH Industrial Tech Day-meeting in Amerika dit vergevorderde concept van een elektrische T4-trekker met autonome functies. Het gaat hier om een samen met fabrikant Monarch ontwikkelde trekker die New Holland al eind 2023 productierijp hoopt te hebben. Daarnaast toonde het merk een volwaardige T7 Methane Power-LNG-trekker.

new holland T4 elektrisch

New Holland heeft in november 2021 een meerjarig contract gesloten met fabrikant Monarch voor de gezamenlijke ontwikkeling van volledig elektrische trekkers voor het compacte segment. Monarch is gevestigd in Livermore, nabij Silicon Valley in Californië. De missie van Monarch is het ontwikkelen van volledig elektrische trekkers voor de landbouw met een hoge graad van automatische functies en autonomie. De fabrikant heeft zelf onlangs de elektrische Monarch MK-V-trekker ontwikkeld, maar deze staat los van de T4.

new holland t 4 electric

De T4 Electric Power is ontwikkeld door CNH Industrial in de Verenigde Staten (Burr Ridge, Detroit) en Italië (Modena), zoals gezegd in samenwerking met Monarch Tractor. Belangrijke uitgangspunten zijn de standtijd van de batterij en de prestaties. New Holland geeft de batterijcapaciteit niet op, maar stelt net als Monarch voor zijn MK-V dat je tot veertien uur kunt werken met de trekker zonder bijladen. De elektromotor levert een koppel van maximaal 440 Nm. Dat ligt tussen het maximumkoppel van de T4.100 en dat van de T4 110 in. Daarmee is de doelstelling bereikt: een volwaardig alternatief voor de dieselvariant. Het elektrisch vermogen (piek en continu) is helaas niet opgegeven. Dat is samen met de accucapaciteit toch de belangrijkste waarde. New Holland geeft aan dat de trekker met een snellader in één uur bij te laden is. Wel is duidelijk dat het accupakket blijkbaar ‘onder de motorkap’ past.

new holland t4 elektrisch sensoren

Andere belangrijke eigenschappen zijn de hoge graad van elektronisch vernuft, met name geautomatiseerde en autonome functies. Dankzij sensoren en camera’s op de trekker kunnen bestuurders meerdere machines synchroniseren, obstakels detecteren en vermijden en de status van de processen controleren. Met de modus Shadow Follow Me kunnen bestuurders machines synchroniseren om met elkaar samen te werken. Een 360-graden-waarnemingssysteem detecteert en vermijdt obstakels. De trekker is met een afstandsbediening te besturen en kan voor specifieke werkzaamheden autonoom werken.

new holland T4 electric cabine

Via New Holland Telematics kun je vanaf kantoor taken toewijzen. Voor een koppeling met het actieve werk met werktuigen is de functie werktuigherkenning opgenomen. Ook kunnen de prestaties en laadstatus van de batterij op afstand worden gevolgd. Naast het bekende aftakas- en hydraulische werk kan de trekker ook werktuigen elektrisch aandrijven of in voorkomende gevallen als stroomleverancier dienen. Verder valt de nieuwe vormgeving in combinatie met sensoren op. New Holland hoopt de trekker eind 2023 te kunnen leveren. Het merk geeft aan te werken aan meerdere varianten om de T4-serie van 59 tot 88 kW (80 tot 120 pk) af te dekken. Ook zal er een Case IH-variant komen.

 

T7 Methane

new holland T7 methaan trekker

Als tweede belangrijke noviteit toonde New Holland de T7 Methane Power-LNG-trekker. Het gaat hier om de T7.270 Methane Power, die volgens New Holland hetzelfde vermogen en koppel heeft als de dieselvariant. Door het afvullen met vloeibaar (koud) LNG in geïsoleerde tanks kan met relatief kleine tanks voldoende brandstof worden meegenomen. CNH Industrial zet internationaal in op bio-LNG als CO2-neutrale brandstof en New Holland ziet goede mogelijkheden voor een CO2-neutrale kringloop op kleinere schaal voor de landbouw en dus ook voor cumelabedrijven die actief zijn in de mest. Hiervoor werkt het merk samen met het Britse Bennamann aan innovaties op het gebied van de verwerking en opslag van biomethaan. De T7 is naast de T6 Methane Power de tweede trekker die New Holland in LNG-uitvoering levert. De techniek is al bekend van de Iveco-trucks met LNG-motoren van FPT.