bestelbus met aanhanger.jpg

Neem je wagenpark onder de loep

Datum: 7 maart 2024
Laatst bijgewerkt: 7 maart 2024
Door: André de Swart
Ondernemers hoeven geen aanschafbelasting (bpm) te betalen als ze een bestelauto kopen. In 2025 verandert dat, want dan vervalt de vrijstelling. Vanaf dan betaal je net zoals bij de aankoop van een personenauto bpm. De vrijstelling blijft wel bestaan voor elektrische bestelauto’s. Ons advies: gebruik dit moment om al je bedrijfsauto’s en emissiezones op een rij te zetten en stem daar je investeringen op af.

Praktijkvoorbeeld

Je koopt een bedrijfsauto van € 20.000,-, bijvoorbeeld een Volkswagen Caddy. Daar hoort een bpm-bedrag bij van € 8.500,-. Bij bedrijfsauto’s van € 50.000,- loopt de bpm zelfs op tot € 18.000,-.

  • Je neemt de auto vóór 1 januari 2025 in gebruik. Dat houdt in dat hij op je terrein staat en op kenteken is gezet. Je betaalt geen aanschafbelasting (bpm).
  • Je neemt de auto na 1 januari 2025 in gebruik. Je betaalt € 8.500,- aan aanschafbelasting. Op een prijs van € 20.000,- is dat een stijging van 42,5 procent.

Kies je voor aanschaf vóór 1 januari 2025, bedenk dan dat er levertijden zijn. Een bedrijfsauto staat daardoor niet meteen op je naam. Bedenk ook dat een eventuele ombouw tijd kost. Hou daar rekening mee. De aankoop op papier telt hier niet. Beslis op tijd! Je hebt nog maar kort de tijd.

Het verdwijnen van de bpm-vrijstelling heeft ook effect op de leasetarieven. Lease je een auto, dan lopen de leasekosten op met € 125,- per maand.

De afkorting bpm staat voor ‘Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen.’ Dit is een aanschafbelasting die je één keer betaalt wanneer je een nieuwe auto koopt. Hoeveel bpm je betaalt, verschilt per voertuig, want dat hangt af van de CO2-uitstoot van de auto. Je betaalt de belasting ook als je een auto uit het buitenland importeert. In dat geval betaal je de belasting ook voor tweedehands auto’s. Ook ondernemers betalen bpm wanneer ze een personenauto aanschaffen. Voor het kopen van een bestelauto voor de zaak hoeft dat niet. Een vrijstelling regelt dat je tot en met eind 2024 geen bpm hoeft te betalen.

Ondernemers moeten naar verwachting vanaf 1 januari 2025 bpm betalen bij de aanschaf van een nieuwe bestelauto

Uitgezonderd van bpm

Sinds 2007 betalen ondernemers geen bpm bij de koop van een bestelauto. Die auto mag je daarna alleen zakelijk gebruiken. Voor een bestelauto die je vooral privé gebruikt, betaal je gewoon bpm. Na 2024 krimpt de groep. Alleen elektrische bestelauto’s vallen dan nog onder de vrijstelling. Het gaat hier om volledig elektrische voertuigen, zowel personenauto’s als bestelwagens. Bij de aanschaf van een volledig elektrische auto betaal je dus geen bpm.

Je betaalt geen bpm als je aan de regels voldoet. De belangrijkste daarvan zijn:

  • Je gebruikt de bestelauto voor meer dan tien procent van het totale aantal kilometers dat je op een jaar rijdt voor je onderneming.
  • Je bent als ondernemer bekend bij de Belastingdienst.
  • De wagen is hoofdzakelijk ingericht voor het vervoer van goederen en bevat geen zitplaatsen in de laadruimte.

Voldoe je aan deze eisen? Dan hoef je geen bpm-aangifte te doen en belasting te betalen. Is dat niet het geval, dan moet je dat wel doen.

Hoeveel bpm je betaalt, verschilt per voertuig, want dat hangt af van de CO2-uitstoot van de auto

Vrijstelling verdwijnt in 2025

In 2022 kondigde de overheid het einde van de bpm-vrijstelling aan, een wijziging waar ook de Eerste en Tweede Kamer inmiddels akkoord op hebben gegeven. Dit houdt in dat ondernemers naar verwachting vanaf 1 januari 2025 bpm gaan betalen bij de aanschaf van een nieuwe bestelauto. Hoeveel bpm ondernemers gaan betalen, hangt af van de CO2-uitstoot van de wagen. De overheid berekent de bpm per gram CO2 die per kilometer wordt uitgestoken. Op deze manier wordt de belasting gelijkgetrokken met die van personenauto’s. De vrijstelling voor volledig elektrische bestelauto’s blijft bestaan. Voor bedrijfsauto’s die al eigendom van het bedrijf zijn, verandert er niets. De overheid stimuleert met deze wijziging de verkoop van emissievrije en zuinige bestelauto’s.

Weet je waar je problemen zult tegenkomen, dan is er nu nog genoeg tijd om stappen te zetten

Elektrische bestelauto’s

Als je een elektrische bedrijfswagen koopt, hoef je dus geen bpm te betalen. Tegelijkertijd worden de regels voor de milieu- en zero-emissiezones strenger. De steden breiden die zones ook nog eens uit. Zo zien de eisen voor dieselauto’s in zero-emissiezones eruit:

  • Verbod op emissieklasse 4 of lager vanaf 2025.
  • Verbod op emissieklasse 5 of lager vanaf 1 januari 2027.
  • Verbod op emissieklasse 6 of lager vanaf 1 januari 2028.

Tip: een optie is ook om een benzineauto aan te schaffen voor deze zones.

Grotere vraag

Bij Cumela verwachten we dat ondernemers deze extra kosten (van de bpm) willen voorkomen. Dat betekent een grotere vraag naar nieuwe bedrijfsauto’s. Voor gebruikte bedrijfsauto’s gelden de oude regels en hoef je geen bpm betalen. Het gevolg kan zijn dat de waarde van gebruikte bedrijfsauto’s vanaf 2025 omhoog gaat, omdat nieuwe auto’s veel duurder zijn.

Om je op weg te helpen en op de weg te houden, hebben wij de volgende tip: maak een schema van al je bedrijfsauto’s. Zet in het schema met welke auto je straks waar nog mag rijden. Je ziet zo in één oogopslag waar je klem kunt gaan lopen. Weet je waar je problemen zult tegenkomen, dan is er nu nog genoeg tijd om stappen te zetten. Investeer bijvoorbeeld in elektrisch of benzine of kijk of je iets anders kunt regelen. Zorg dat het je niet overvalt!