De regeling erkenning en omwisseling van buitenlandse landbouwrijbewijzen treedt op 1 juli 2025 in werking. Hierdoor mogen houders van een Duits T-rijbewijs of een Belgisch G-rijbewijs in Nederland (land)bouwvoertuigen besturen. Buitenlandse bestuurders met alleen een B-rijbewijs dat is afgegeven voor 1 juli 2015, mogen vanaf 1 juli 2015 geen (land)bouwvoertuigen meer besturen in Nederland.
Toenmalig minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft vlak voor de val het kabinet nog de aangekondigde erkenningsregeling ondertekent. Cumela is blij dat er hiermee meer mogelijkheden zijn voor buitenlandse bestuurders van (land)bouwvoertuigen in Nederland. Houders van een Duits T-rijbewijs of een Belgisch G-rijbewijs mogen vanaf 1 juli 2025 in Nederland (land)bouwvoertuigen besturen.
Overgangsregeling vervalt
Tegelijkertijd vervalt op 1 juli 2025 de overgangsregeling waarbij alleen een B-rijbewijs volstaat om (land)bouwvoertuigen te mogen besturen. Gedurende 10 jaar mogen bestuurders met alleen een B-rijbewijs, dat is afgegeven voor 1 juli 2015, tot 1 juli 2025 in Nederland (land)bouwvoertuigen besturen. De overgangsregeling geldt ook voor buitenlandse bestuurders met een B-rijbewijs dat is afgegeven in een land uit de Europese Unie (EU) of uit de Europese VrijhandelsAssociatie (EVA).
Gedurende de overgangsregeling is bij Nederlandse bestuurders bij verlenging of vernieuwing van een dergelijk B-rijbewijs de categorie T automatisch bijgeschreven. Dit is bij houders van een buitenlandse B-rijbewijs uiteraard niet gebeurd.
Wel kunnen buitenlandse bestuurders met een B-rijbewijs, dat is afgegeven voor 1 juli 2015 en staan ingeschreven bij een Nederlandse gemeente in de Basisregistratie Personen (BRP), nog tot 1 juli 2025 hun rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs, waarbij de categorie T dan nog wordt bijgeschreven.
Vrachtautorijbewijs
Hierdoor mogen buitenlandse bestuurders met alleen een B-rijbewijs, ook al is dat afgegeven voor 1 juli 2015, vanaf 1 juli 2025 geen (land)bouwvoertuigen in Nederland meer besturen. Wel is een Nederlands of een buitenlands C-rijbewijs (vrachtauto) geldig om in Nederland (land)bouwvoertuigen te besturen. Het C-rijbewijs geeft dus altijd recht om in ons land een (land)bouwvoertuig te mogen besturen.
Met één van de onderstaande rijbewijzen mag je vanaf 1 juli 2025 in Nederland (land)bouwvoertuigen besturen:
- Nederlands T-rijbewijs
- Nederlands of buitenlands C-rijbewijs (vrachtauto)
- Belgisch G-rijbewijs
- Duits T-rijbewijs
Met één van bovenstaande rijbewijzen mogen ook buitenlandse bestuurders in Nederland alle landbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid of mobiele machines besturen. Niet alleen voor agrarisch gebruik, maar ook voor niet-agrarisch gebruik zoals graafmachines of wielladers in de bouw. In Duitsland en België mag er met hun T- of G-rijbewijs namelijk alleen voertuigen voor agrarische doeleinden worden bestuurd.
Belgische bestuurders
Door het vervallen van de overgangsregeling ontstaat er wel een probleem voor Belgische bestuurders van (land)bouwvoertuigen in Nederland. In België hoeven bestuurders, die geboren zijn vóór 1 oktober 1982, geen G-rijbewijs te halen om in België landbouwvoertuigen te besturen. Doordat zij geen G-rijbewijs hebben en meestal alleen een B-rijbewijs, mogen deze Belgische bestuurders vanaf 1 juli 2025 geen (land)bouwvoertuigen meer besturen in Nederland. Oplossing is om dan alsnog een G-rijbewijs of een C-rijbewijs te halen.