
Grootste wijziging
Waar een mestvervoerder nu vooraf of tijdens het vervoer een VDM invult en dat na afloop nog goed gecontroleerd wordt, zal de werkwijze fors wijzigen. Heel kort gezegd ga je bij het rVDM het hele rVDM vooraf invullen, worden alle zaken vooraf gecontroleerd en voer je vervolgens het transport uit. Natuurlijk blijft het mogelijk om tijdens de rit de afnemer nog aan te passen en ook zal het mogelijk zijn om onderweg nieuwe vrachten aan te maken. Echter de controles van de gegevens vinden al vooraf plaats en worden ook meteen gecheckt in de registers van de overheid. Een verouderd relatienummer invullen kan straks dus niet meer plaatsvinden, want direct na het invoeren worden de gegevens al bij de NVWA en RVO gecontroleerd.
Ook een grote verandering is dat de vervoerder niet meer verantwoordelijk is voor het ondertekenen van het rVDM door leverancier en afnemer. Deze krijgen daarvoor per mail een attentiebericht en zijn daar zelf verantwoordelijk voor.
Welk systeem
De overheid bouwt een versie van het rVDM met web-schermen in een internetportaal. Hierin moet je inloggen met e-Herkenning. Daarnaast bouwen de leveranciers van mestsoftware hun eigen voorkant voor het systeem van de NVWA. Hierdoor kun je vanaf kantoor, maar ook vanuit een app alle benodigde handelingen voor en tijdens het vervoer uitvoeren. Op dit moment zijn twee leveranciers van mestsoftware al in de praktijk aan het testen. Deze testen verlopen voor de vervoerder vooralsnog prima.
Natuurlijk zijn er op dit moment ook vervoerders die geen mestsoftware gebruiken. Wij raden je aan je heel goed te oriënteren of je dit wel zo wilt blijven doen. Uit eerste testen met de web-schermen blijkt dat dit niet eenvoudig in de bedrijfsvoering van een mestvervoerder is in te passen. Heb je hier vragen over, neem contact op met Hans Verkerk ([email protected]).
Veel gestelde vragen
Op de website www.verantwoordmestvervoer.nl staat meer toelichting over de invoering van het rVDM. Daar staan ook veel gestelde vragen en antwoorden. Je vindt daar bijvoorbeeld het antwoord op de volgende vragen:
- Hoe ziet de nieuwe manier van het realtime melden van dierlijke mesttransporten eruit? Wanneer wordt rVDM ingevoerd?
- Kan ik meedoen aan de pilot?
- Kunnen huidige AGR/GPS-apparaten blijven functioneren?
- Is het verplicht om de weegcomputer te koppelen aan het GR-systeem?