schuitemaker siwa 2024

Modulair gebouwde Schuitemaker Siwa

Datum: 3 oktober 2024
Laatst bijgewerkt: 4 oktober 2024
Door: Gert Vreemann
Na een succesvolle lancering van de nieuwe Schuitemaker Rapide vorig jaar op de Agritechnica komt SVgroup nu met de vernieuwde 7000-serie tweeassige Siwa’s. Ook hier gaat het om een generatie modulair opgezette silagewagens met dezelfde onderstellen als de Rapide-opraapwagens. De nieuwe Schuitemaker Siwa kent tal van doorontwikkelingen, zoals het meer voorover kunnen zetten van de wagen voor het openbreken van percelen.
schuitemaker siwa 2024

SVgroup voert een efficiëntieslag door en de modulaire bouw is daarin belangrijk. Dat zagen we vorig jaar bij de nieuwe generatie Rapide-opraapwagens en nu ook bij de vernieuwde Siwa-silagewagen. Deze krijgt hetzelfde onderstel als de Rapides. Dat betekent dat er nu maximaal 1,67 meter hoge en 850 millimeter brede banden op kunnen, bijvoorbeeld in de maat 850/50R30.5. Standaard zijn de tandemassers meelopend gestuurd uitgevoerd. Optioneel is hydraulisch gedwongen besturing leverbaar met dan ook elektrische uitlijning. De bak zit zonder tussenframe op het onderstel. Dat maakt de wagen lichter. Verder heeft de Siwa een kortere trekkop en hydraulische vering. De Siwa is standaard uitgerust met een hydraulisch geveerde dissel met een grotere slag. Hiermee kan de silagewagen tijdens het openbreken van een perceel verder voorover worden gezet, zodat er gemakkelijker over de trekker in de wagen kan worden geblazen.

schuitemaker siwa 2024

Dankzij de modulebouw is er bij elke bandenmaat een standaard bijpassende staalopzet tot vier meter hoogte. Dit geldt niet alleen voor de zijwanden, maar ook voor de achterklep van de silagewagen. De staalopzet is schuin oplopend. In combinatie met de grote baklengte geeft dit een grote oppervlakte in de top. De bovenkanten van de bak zijn afgerond, zodat er geen silage op blijft liggen. De achterklep bevat ook de onderrijbeveiliging. De spanners van de bodemketting zijn beter bereikbaar. Daarnaast is de bediening eenvoudiger, waardoor de bestuurder zich goed kan concentreren op het werk. Een laag zwaartepunt maakt de wagen stabieler en dubbele verlichting op de achterklep draagt bij aan de veiligheid op de weg.

Dit jaar wordt de 7000-serie gebouwd met een inhoud van 46 kubieke meter op 26,5-inch-banden en de versie van 42 kuub op 30,5-inch-banden. De 30,5-inch-versies hebben een twintig centimeter lagere opbouw. In de zomer van 2025 zullen de 8000- en 9000-serie drieassers volgen. De 8000-serie heeft een inhoud van 51 kuub op 26,5-inch-banden en 46 kuub op 30,5-inch-banden. De 9000-serie heeft een inhoud van 56 kuub op 26,5-inch-banden en 51 kuub op 30,5-inch-banden.