
Een lage bodemdruk én trekkracht creëren, dat is het idee achter de Galileo CupWheel, die al in 2009 werd geïntroduceerd. Sinds die tijd is er veel getest en ontwikkeld door de Israëlische fabrikant. Inmiddels is het vijftien jaar later en is de testfase voor de grote maten vrijwel voorbij en komen ze langzaam beschikbaar. Galileo-importeur en bandenspecialist Heuver Tyres uit Hardenberg haalde de eerste set 710/70R38-CW en de kleine 600/65R28-CW naar Nederland. CW staat daarbij voor CupWheel. Galileo laat deze produceren bij de eveneens Israëlische fabrikant Alliance. Het is voorlopig de enige maat die Heuver verkoopt. In totaal zullen er dit jaar acht sets banden naar Nederland komen.
Adapter-schijven
Deze eerste set is uitgeleverd aan WUR Open Teelten in Lelystad en gemonteerd onder een 147 kW (200 pk) Fendt 820 Vario met een vijfscharige wentelploeg. Deze heeft sinds half december al vele hectares bovenover geploegd. De tweede set ligt onder een New Holland TM140 van Loonbedrijf Van Lingen in het Friese Warfstermolen. Dat bedrijf heeft meteen verschillende adapter-schijven laten maken om de banden ook onder de acht andere trekkers met een andere steekflens te kunnen monteren. Zo kunnen de andere T7’s, de TM’s, de TVT en de Steyr CVT er ook mee aan de slag bij het kilveren, meststrooien, persen en andere werkzaamheden. Sierk Jan en Pieter van Lingen zijn altijd al veel bezig met bodemstructuur en -behoud. “Daarom hebben we nu al diverse trekkers op VF-banden rijden. Zelfs de Rolland-meststrooier staat op VF’s. In een luchtdrukwisselsysteem zien we weinig voordeel, omdat het veel te lang duurt voordat de band is afgelaten of opgepompt bij het wisselen tussen transport en veldwerk. Natuurlijk is alles technisch mogelijk, maar het moet wel betaald worden. De VF-band kan dat ondervangen en we zijn benieuwd hoe de CupWheel zich daartoe verhoudt”, aldus de twee ondernemers, die er komend seizoen mee aan de slag gaan.
Volgens de bandentabel: kun je op 0,6 bar met 40 km/u naar huis als de belasting niet hoger is dan 3870 kilogram
Platter dan VF
De CupWheel kenmerkt zich door zijn stevige geprofileerde ‘ingevallen’ wangen, die naar binnen scharnieren. Daardoor is er een minimale hoeveelheid lucht nodig in de luchtkamer. Het gevolg is dat de band nog meer kan afplatten dan bijvoorbeeld een VF-band, vooral in de lengte. Daarmee lijkt het een beetje op een rupsonderstel op lucht. Daarom wordt de CupWheel ook vaak rupsband genoemd. Bij een minimale druk van 0,5 bar heeft de rupsband vier nokken aan de grond. Dit geeft een lagere bodemdruk én een hogere trekkracht met minder slip. Bijkomend voordeel is meer zijdelingse stabiliteit ten opzichte van een standaard luchtband. Zo zwabbert een VF-band met uitdijende wangen meer op de weg. Ook is er minder risico op het beschadigen van de wangen van de band door vreemde voorwerpen of het wringen en plooien bij lage druk en in bochten.
Meer comfort
Vergeleken met rubberen rupstracks ofwel een rupsonderstel is er meer comfort, omdat je niet op een serie stalen rollen rijdt. Bovendien is de druk te variëren. Heuver adviseert de CupWheel dan ook in combinatie met een luchtdrukwisselsysteem. Volgens de bandentabel, die tot 1,0 bar loopt, mag de rupsband bij 40 km/u nog 5210 kilo dragen. Voor 50 km/u bij 1,0 bar is de band uitgerekend op een last van vijf ton. In veel gevallen zul je de band op een halve bar kunnen rijden. Wie geen luchtdrukwisselsysteem heeft, zal op deze spanning ook over de weg rijden. Volgens de tabel kan er dan bij 0,6 bar 40 km/u worden gereden als de belasting niet hoger is dan 3870 kilo. De minimale druk in de tabel is 0,4 bar. Dan kun je nog met 30 km/u naar huis, mits de last niet hoger is dan 3200 kilo.
Het lossend vermogen van de CupWheel is goed, want de grond valt direct uit de wangen
Net na het monteren van de CupWheels bij Van Lingen maken we een rondje over de weg met de TM en de mestverspreider erachter. Zolang de banden nog koud zijn en langere tijd hebben stilgestaan, laten ze de combinatie deinen alsof er ongelijk afgesleten nokken onder zitten. Na enkele kilometers verdwijnt dit ongemak en wordt het een soepele rit op 1,0 bar. Vanbuiten lijkt het misschien een trekker op lekke banden, maar achter het stuur is dat gevoel er allerminst. De trekker stuurt direct en de zijdelingse stabiliteit en het comfort zijn in voldoende mate aanwezig.
Levensduur nog een vraag
Vragen zijn er vooral over de levensduur. Dat is alleen in de praktijk te ondervinden door veel uren te maken. De angst dat de wangen vollopen met grond of - nog erger - een steen blijken tot nu toe ongegrond. De wangen hebben voldoende lossend vermogen. “Bij WUR blijken de trekkracht en de tractie goed en is er amper slip”, zegt Enno Schottert van Heuver Tyres. “Op die kleigrond in de polder kon je zien dat ook het lossend vermogen goed is. De grond valt vlot uit de wangen.”
Bekend bij Schottert is dat de band na een paar dagen begint te werken en de druk moet worden aangepast. “We zijn bij WUR begonnen met 0,75 bar en hebben dit later verlaagd naar 0,45 bar. Na een aantal dagen gaat zo’n band zich zetten en wordt hij wat minder stijf. Om de velgring ver genoeg boven de onderste lip te houden, hebben we de druk weer verhoogd naar 0,6 bar.”
De CupWheel is alleen in combinatie met velg te koop. De montage blijkt wat lastiger
Speciale velg nodig
Het gevaar van het raken van de onderste en bovenste lip op de band is dat de hoornrand van de velg in het rubber eronder snijdt en dat het rubber van beide lippen verhit raakt. Daarom heeft Heuver door zijn dochteronderneming Bevri Wheels in Zeewolde een speciale velg laten maken met een versterkingsring in de hoornrand. Deze buisvormige ring is breed en afgerond, zodat insnijden wordt voorkomen, ook tijdens de montage. Velgen zijn standaard DW-velgen, maat DW20x28 en DW23x38. De banden worden gemonteerd met een manometer. Zo is de luchtdruk goed te controleren. Het maakt het monteren van een CupWheel om een velg wel wat lastiger voor Bevri. Het gevolg is ook dat Heuver de CupWheel-banden alleen samen met de velg verkoopt. Wie wil wisselen tussen trekkers zal net als Van Lingen adapter-schijven moeten maken tussen flens en velg. Over de exacte prijs is nog weinig bekend. “Die ligt in de orde van grootte van dezelfde maat in het topsegment van de reguliere trekkerbanden.”