

G. de Bruyn BV gaat deze twee gele Mercedes-Benz-kippers vast inzetten in de asfaltploeg van Heijmans Wegenbouw. Door de compacte bouw van de vijfassers kunnen de trucks binnen de wettelijke afmetingen met de dieplader naar het werk, terwijl ze daarna als vijfassers mee kunnen rijden bij de aanvoer van asfalt. Belangrijk hierbij is de totale lengtemaat tussen voorbumper en vangmuilkoppeling. Die bedraagt exact acht meter, waarbij de vangmuilkoppeling zodanig is gepositioneerd dat er nog goed mee te manoeuvreren is.

Veldhuizen ging hierbij uit van een af-fabriek geleverde Mercedes-10x4 met naloopas. Het chassis werd vervolgens ingekort, waarna de tweede as als luchtgeveerde liftas twee meter vanaf de vooras werd geplaatst. Het inkorten van de Arocs werd mogelijk door het verplaatsen van diverse componenten aan het chassis. Zo werd de compacte demper omhoog gebracht, vonden de accu’s een nieuwe plek en werden de luchtketels tussen de assen geplaatst. Verder werd er een op maat gemaakte Y-vormige tank met een inhoud van 330 liter aangebracht tussen de voorste twee assen. Belangrijk is dat Veldhuizen gebruik maakt van de originele Mercedes-Benz-assen. De vooras hield zijn oorspronkelijke paraboolvering, terwijl de tweede as en de naloopas nu zijn voorzien van luchtvering. De aslasten van de Arocs Quadro-kippers bedragen tien ton op de vooras en negen ton op de andere vier assen. Daarmee ontstaat een wettelijk GVW van 46 ton.

Dankzij het lage chassisgewicht en de Hyva-opbouw resteert er een netto laadvermogen van 29 ton. Binnen de wettelijke toleranties is het vervoer van 30 ton asfalt dus mogelijk en daarmee zijn de beide Arocs-trekkers volwaardig inzetbaar als vijfasser bij asfalteringswerkzaamheden. De trucks zijn voorzien van het Mercedes-Benz MirrorCam-systeem, het elektrisch bekrachtigde ServoTwin-stuursysteem en het fraaie digitale dashboard. Verder zijn er extra camera’s voor de dode hoek en het achteruit rijden.