Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

MAN’s autonome truck de snelweg op

MAN is de eerste fabrikant van bedrijfsvoertuigen die een autonome truck de Duitse snelweg op heeft gestuurd. De testtruck legde ongeveer tien kilometer af op de Autobahn A9. MAN Truck & Bus is de eerste fabrikant van bedrijfsvoertuigen met een testvergunning voor autonoom rijden op Level 4 op snelwegen. Autobahn GmbH verleende toestemming voor de test op de Duitse A9.

6 mei 2024 2 min leestijd
MAN automation autonome truck getest op duitse A9
MAN automation autonome truck getest op duitse A9

MAN zet zich al enige tijd intensief in voor de ontwikkeling van autonome trucks voor gebruik in logistieke hubs en voor hub-to-hub-verkeer op snelwegen. Recent ontving MAN als eerste fabrikant van bedrijfsvoertuigen een testvergunning voor autonoom rijden op Level 4, op basis van de wet op autonoom rijden op Duitse snelwegen. Dit houdt in dat de truck praktisch zelfstandig rijdt. De bestuurder hoeft alleen in moeilijke situaties of bij extreme weersomstandigheden het stuur over te nemen. 

MAN automation autonome truck getest op duitse A9

Autonome trucks zijn volgens MAN bijzonder geschikt voor hub-to-hub-transport. Deze trucks zijn altijd onderweg, uiterst efficiënt qua verbruik en veilig om mee te rijden. Er zijn geen rijtijdonderbrekingen, zodat de voertuigen perfect kunnen worden geïntegreerd in strak gesynchroniseerde logistieke processen. Op de lange termijn kan het efficiënte gebruik van autonome trucks de totale bedrijfskosten volgens MAN met tien tot vijftien procent verlagen. De nieuwe technologie kan ook het chauffeurstekort verlichten. Alleen al in Duitsland is er een tekort aan zo’n 100.000 vrachtwagenchauffeurs.

MAN automation autonome truck getest op duitse A9

Alexander Vlaskamp, voorzitter van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus SE: “Vandaag zetten we weer een grote stap in de richting van autonoom rijdende bedrijfsvoertuigen. Dit jaar beginnen we met tests met prototypes op de snelweg. Verdere hub-to-hub-projecten volgen vanaf 2025, maar dan in concrete toepassingen bij klanten.”

Op deze manier zet MAN naar eigen zeggen de volgende ontwikkelingsstap naar de serieproductie van autonome vrachtwagens, die tegen het einde van het decennium moet volgen. 

Tags
Techniek & Vakinformatie
Nieuws
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur