
MAN zet zich al enige tijd intensief in voor de ontwikkeling van autonome trucks voor gebruik in logistieke hubs en voor hub-to-hub-verkeer op snelwegen. Recent ontving MAN als eerste fabrikant van bedrijfsvoertuigen een testvergunning voor autonoom rijden op Level 4, op basis van de wet op autonoom rijden op Duitse snelwegen. Dit houdt in dat de truck praktisch zelfstandig rijdt. De bestuurder hoeft alleen in moeilijke situaties of bij extreme weersomstandigheden het stuur over te nemen.

Autonome trucks zijn volgens MAN bijzonder geschikt voor hub-to-hub-transport. Deze trucks zijn altijd onderweg, uiterst efficiënt qua verbruik en veilig om mee te rijden. Er zijn geen rijtijdonderbrekingen, zodat de voertuigen perfect kunnen worden geïntegreerd in strak gesynchroniseerde logistieke processen. Op de lange termijn kan het efficiënte gebruik van autonome trucks de totale bedrijfskosten volgens MAN met tien tot vijftien procent verlagen. De nieuwe technologie kan ook het chauffeurstekort verlichten. Alleen al in Duitsland is er een tekort aan zo’n 100.000 vrachtwagenchauffeurs.

Alexander Vlaskamp, voorzitter van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus SE: “Vandaag zetten we weer een grote stap in de richting van autonoom rijdende bedrijfsvoertuigen. Dit jaar beginnen we met tests met prototypes op de snelweg. Verdere hub-to-hub-projecten volgen vanaf 2025, maar dan in concrete toepassingen bij klanten.”
Op deze manier zet MAN naar eigen zeggen de volgende ontwikkelingsstap naar de serieproductie van autonome vrachtwagens, die tegen het einde van het decennium moet volgen.